Oslo har knäckt nöten för elbilsladdning i storstäder. Alla ska ha rätt till att kunna ladda sin elbil och här finns det gott om gatuladdning för de som saknar tillgång till en egen parkeringsplats med laddbox. Nu förbättras möjligheterna ytterligare med en ny prismodell.
Staden har tagit fram ett förslag som innebär att de som laddar bara betalar för den el de faktiska förbrukar. Det till skillnad från idag där man istället betalar för tiden man står inkopplad.
Den nya modellen delar upp kostnaden i tre delar, elpris, servicepåslag och parkering.
Elpriset ska följa den aktuella spotpriset men kan aldrig vara lägre än 0 öre. Ovanpå det läggs en serviceavgift på 81 öre per kWh (75 svenska ören) på som ska täcka drift, underhåll och reparationer.
Samtidigt sänks parkeringsavgiften till 12 kronor i timmen i centrala Oslo och 10 kronor i ytterområdena under de första fem timmarna. Efter sex timmar dubblas avgiften.
För de flesta kommer det innebära lägre kostnader, förklarar stadens elbilsförening som drivit igenom förändringen.
De ger ett räkneexempel
En fem timmars laddning med 30 kWh beräknas kosta ungefär 110 kronor, jämfört med 175 kronor med dagens modell. För de som laddar på natten eller på söndagar när parkeringen är gratis blir det ännu billigare. Då kan motsvarande laddning kosta knappt 50 kronor.
Uppdateringen kommer att ske gradvis. Staden räknar med att den nya prismodellen kan vara på plats i hela Oslo lagom till sommaren 2026. Staden ska skyltas om och den tekniska utrustningen ska uppdateras.
Dessutom utreds ytterligare förbättringar. När den tekniska och juridiska utvecklingen tillåter det kommer man också föreslå sänkta avgifter för de som har ett giltigt boendeparkeringstillstånd, står det att läsa i kommunfullmäktiges ärendehandling.
– Vi kommer att fortsätta arbeta politiskt för att säkerställa att det sker så snabbt som möjligt, säger Per Maltun, ordförande för Oslo och Akershus elbilsförening.
















Kommentera