För två veckor sedan kom nyheten om att elbilsmärket ORA kommer till Sverige. Första modellen är en kompakt elbil som i utlandet heter ORA Funky Cat. I Sverige väljer man dock att bara kalla den föra ORA och den kommer i två olika utföranden.
Dena ena varianten är ORA 300 Pro med en räckvidd på 310 kilometer och senare kommer ORA 400 Pro+ med 420 kilometer i räckvidd och tillägg som parkeringsassistans, ventilerade framsäten med massagefunktion och öppningsbart glastak.

Den 15 oktober kommer ORA tillkännage de svenska priserna för den första varianten. Då kommer man också presentera återförsäljarna. Säljstart är sedan planerad till den 19 november från tre showrooms i Stockholm och ett vardera i Göteborg, Malmö och Uppsala med fler orter som följer 2023.
Specifikationer | 300 Pro | 400 Pro+ |
Räckvidd (WLTP) | 310 km | 420 km |
AC-laddning (11kW) 0-100% | 5.5 h | 6.5 h |
DC-laddning (70kW) 0-70% | 45 min | 55 min |
Batterityp | 48 kWh LFP | 63 kWh NMC |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h |
0-100km/h | 8.4 s | 8.4 s |
10 000 elbilar
I ett färskt pressutskick berättar ORA att målet är att sälja 10 000 elbilar i Sverige år 2025. En betydligt mer realistisk siffra mot ett tidigare absurt mål som presenterades i ett tidigare utskick. Då stod det att var tionde elbil i Sverige skulle vara en ORA om tre år.
ORA ägs av kinesiska biltillverkaren Great Wall Motors och det är International Motors Nordic som tar elbilen till Sverige. I Great Wall Motors ingår flera märken, bland annat premiummärket WEY. Även detta märket kommer till Sverige under 2023.
– För GWM är detta partnerskap en milstolpe på vägen till Europa. Samarbetet med International Motors Nordic garanterar en lyckad försäljning i Sverige. Tillsammans skapar vi en snabbfotad organisation som gör det möjligt att nå våra högt uppsatta mål, säger Harry Meng, GWM Head of Market Europe.
Kommentera