En av fyra elbilsförare i Norge har stängt av AC:n och andra funktioner i sin elbil för att spara el och övervinna räckviddsångest på sommaren. Det motsvarar ungefär 140 000 elbilister. Det visar en undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av norska laddboxföretaget Zaptec.
– Vi får frågor från många elbilsägare om huruvida lägre hastighet, ingen luftkonditionering och avstängda ljudsystem sparar el. Teoretiskt sett får man bättre räckvidd men effekten är marginell, säger Oscar Tjåland, pressansvarig på Zaptec.
2024 genomförde tyska ADAC ett test för att reda ut om det är värt att bli svettig i förhoppning om att kunna köra längre med en elbil. Man lät en elbil stå i ett testlaboratorium med en ”utetemperatur” på 35 grader. Klimatanläggningen stod inställd på behagliga 20 grader.
Resultatet från testet visade på en minimal förbrukning. Den låg på ungefär 1,3 och 1,5 kW vilket innebär att den drog ungefär två procent av batterikapaciteten varje timme.
Efter åtta timmar hade batterikapaciteten minskat med 16 procent (12 kWh). För testbilen motsvarade det 64 kilometers körsträcka. Det är högst marginellt under en körning på åtta timmar.
ADAC framhäver dessutom att för höga temperaturer är stressande för föraren. Deras puls och kroppstemperatur stiger, och koncentrations- och reaktionstider minskar. Enligt studier ger en temperaturökning från 25 till 35 grader en ökad olycksrisk med 20 procent. Det motsvarar att sätta sig bakom ratten med en alkoholhalt på 0,5 promille.
Med andra ord finns det inget att tjäna på att snåla med komforten i elbilen under varma sommardagar.
















Kommentera