Ombyggda elbilen Mercedes EQC 4×4² ger sig ut i terrängen

Det finns suvar och sedan finns det suvar som på riktigt kan köra i terräng. Ett team hos Mercedes har haft möjlighet att bygga om elsuven Mercedes EQC 400 till ett riktigt terrängfordon på eldrift. Redan nu kan vi dock slänga in brasklappen att modellen tyvärr inte kommer nå produktionsstadiet.

Den terränggående elsuven har fått namnet Mercedes 4×4² är en demonstration i möjligheterna hos den elektriska drivlinan. Eldrift är inte bara något för urbana miljöer utan fungerar också i alla tänkbara terränger. Den elektriska drivlinan ger en direkt och precis kraft i den lösa terrängen.

– Vårt mål är att kombinera modern lyx och hållbarhet med känslomässig attraktion. EQC 4×4² visar hur rolig hållbar mobilitet ser ut, säger Markus Schäfer, chef för Daimlers forskningsgrupp.

Markfrigången är hela 293 millimeter, jämför med produktionsmodellen som ”endast” rullar 140 millimeter ovanför marken. Som en ytterligare jämförelse har den ikoniska Hummern en markfrigång på 410 millimeter. Med en ingångsvinkel på 31,8° och utgångsvinkel på 33° ska EQC4x4 klara de flesta sluttningarna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.