OKQ8 satsar på megawatt-laddare för eldrivna lastbilar

OKQ8 satsar nu på snabbare laddning för eldrivna tunga lastbilar. Det genom att driftsätta sin första nya megawatt-laddare vid OKQ8 Ödeshög. Den nya snabbladdaren följer MCS-standarden som är speciellt utvecklad för tung trafik och levereras av ABB E-mobility.

Snabbladdaren är en del av E-Charge-projektet som också inkluderar en MCS-laddare i Järna och en i Vädermotet i Göteborg. De tre nya megawattladdarna är strategiskt viktiga för flera logistikflöden i Sverige och de första praktiska testerna genomförs nu med eldrivna lastbilar från Scania och Volvo i verklig trafik.

– Vi på OKQ8 vill ligga i framkant när det gäller att skapa hållbara lösningar för tung trafik. Med de nya megawattladdarna tar vi ett avgörande steg för att visa att långväga elektrifierade transporter inte bara är möjliga utan också effektiva och stärker konkurrenskraften för våra kunder. Satsningen kompletterar dessutom OKQ8:s rikstäckande laddnätverk för lastbilar som vi bygger ihop med Skellefteå Kraft och Volvo lastvagnar, säger Karin Eriksson, VD för OKQ8.

OKQ8 förklarar att de nya megawatt-laddarna gör det möjligt att ladda lastbilar med tillräckligt mycket energi under förarnas lagstadgade raster för att köra vidare i upp till 4,5 timmar. Det innebär att långväga transporter utan att tumma på tidseffektivitet eller kostnader.

Den nya MCS-standarden kan idag leverera 1 megawatt, men tekniken har i framtiden potential att möjliggöra laddning med hela 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt).

E-Charge-projektet där OKQ8 ingår med en rad andra partners samlar logistikaktörer, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer med målet att accelerera elektrifieringen av långväga tunga lastbilstransporter genom en omfattande systemdemonstration.

Övriga parter i projektet utöver OKQ8 är ABB E-mobility, Chalmers, Circle K, ICA, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Swedish Electromobility Centre, Tommy Nordbergh, Uppsala universitet, Vattenfall och Volvo Group. Projektet finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.