Nu kommer kinesiska elbilstillverkaren Nio till Sverige. Det berättar Nios grundare William Li och Sverigechefen Mattias Lundgren i ett brev. Förra året klev Nio in i Norge som första marknad utanför Kina. Mottagandet beskriver Nio som positivt och det är nu en av anledningarna till att man fortsätter expansionen i Europa.
– I år kommer vi därför att erbjuda våra tjänster till fler länder i Europa, varav ett är Sverige, skriver duon i brevet och fortsätter: ”Vi på Nio beundrar den snabba tillväxten av elbilar i Sverige och betoningen på hållbarhet som delas bland svenskarna. Vi ser fram emot det bidrag vi kan göra i Sverige tillsammans med dig”.
I veckan har Nio också öppnat upp en svensk närvaro online. Det i form av en hemsida på svenska och aktiviteter i social medier. I anslutning till en video som är delad på Facebook går det att läsa ”Nu finns vi i Sverige”.
I brevet skriver Nio inget om vilka modeller som blir först ut i Sverige. På hemsidan skyltar Nio dock med sedanmodellerna Nio ET7 och Nio ET5 samt suvmodellen Nio ES7. Men inte heller här får vi några fler detaljer om en mer tidsbestämd lansering.
Nio utmärker sig bland annat genom elbilar med utbytbara batterier. På ett par minuter ska en förare kunna rulla in på en batteribytarstation och byta till ett fulladdat batteri – som alternativ till att ladda elbilen med kabel.
De tre elbilarna från Nio

Nio ET7 är märkets premiumsedan och kommer med tre storlekar på batteripaket, 75 kWh, 100 kWh eller 150 kWh. I utförandet med det största batteriet är räckvidd upp till 1000 km (enligt kinesiska körcykeln NEDC). Oavsett storlek på batteripaket kommer modellen med dubbla motorer, fyrhjulsdrift och levererar en effekt på 480 kW (644 hk). 0-100km/h ska bilen klara på 3,9 sekunder.

Sedanen ET5 är något mindre, och kan storleksmässigt jämföras med Tesla Model 3. Även denna modellen kommer med ett utbytbart batteripaket. Detaljer som bredare hjulspår och skarpa former ska ge en känsla av sportighet. ET5 har fyrhjulsdrift, levererar en maximal effekt på 360 kW (480 hk) och ska klara 0-100km/h på 4,3 sekunder enligt produktbladet.

Den tredje modellen, den större suven Nio ES7, är en betydligt lyxigare elbil. Den hade Kinapremiär förra månaden och bjuder på rejält med prestanda. Beroende på storlek på batteripaket är räckvidden 485, 620 eller 850 kilometer (NEDC). Det är också Nios snabbaste SUV hittills och ska klara 0–100 km/h på 3,9 sekunder. I Kina utmärker sig modellen med en dragvikt på 2 000 kilo.
Kommentera