Officiellt: Elbilen Lotus Eletre kommer kosta 1 119 990 kronor i Sverige

Den eldrivna ”hyper-SUV:en” Lotus Eletre har visserligen redan haft en premiär, men idag bjöd den Geely-ägda biltillverkaren in till en andra premiär.

Det fanns lite mer att berätta. Det viktigaste är så klart de första prisuppgifterna för den svenska marknaden och att Lotus Eletre kommer i tre olika utrustningsnivåer.

Basmodellen av Lotus Eletre kommer i Sverige att kosta från 1 119 990 kronor. Då får man en variant utrustad med en motor på 450 kW (603 hk) som ska klara 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Batteriet på 112 kWh ska ge en räckvidd på 600 kilometer.

Spännande nog är det inte helt olikt prestandanivåerna i Polestar 3. En biltillverkare som ingår i samma fordonskoncern som Lotus. Basmodellen av Polestar 3 kvalar prismässigt in på strax under miljonen.

Men när det kommer till de andra två varianterna så drar både prestanda och pris iväg rejält. Prestandamodellen Eletre R får en motor på 675 kW (905 hk) och ska klara 0–100 km/h på under 2,95 sekunder. Priserna startar på 1 739 990 kronor.

Eletre S får samma prestanda som basmodellen Eletre men introducerar en hel del extra utrustning. Bland annat tonade rutor, aktiv bakspoiler, konfigurerbar omgivande belysning, upplysta trösklar, mjuk dörrstängning, automatiskt avbländande sidospeglar och ett luftkvalitetssystem.

 EletreEletre SEletre R
Effekt (kW / hk)450 / 603450 / 603675 / 905
Vridmoment (Nm)710710985
Toppfart (km/h)258258265
0-100 km/h4,5 s4,5 s2,95 s
80-120 km/h< 2.2 s< 2.2 s< 1.9 s
Batteri (kWh)112112112
Laddtid 10-80%20 min20 min20 min
WLTP-räckvidd600600490
Pris (kr)1 119 9901 409 9901 739 990

Siktar på premium

Lotus Eletre är femsitsig som standard, men går också att få som fyrsitsig. Den fyrsitsiga varianten erbjuder individuella sportstolar i baksätet.

Interiören ska erbjuda högsta premiumnivå. Sex unika interiörer finns tillgängliga, alla med förstklassiga material och detaljval där hållbarhet står i centrum. Som standard får Eletre trådlös smartphone-laddning, 12-vägs elektriskt justerbara framsäten, fyra-zons automatisk klimatkontroll bland mycket annat.

Bagaget lastar 688 liter om man väljer den femsitsig versionen och vid fällda säten lastar den 1 532 liter. Som fyrsitsig rymmer bagaget 688 liter. Baksätena går då inte att fälla.

Centralt i kupen finns ett ”intelligenta cockpit”-infotainmentsystem med en pekskärm på 15,1-tum. Systemet har stöd för Apple CarPlay / Android Auto och får ljudsystem på 1 380-watt och 15-högtalare. Givetvis finns också stöd för Dolby Atmos.

Det egenutvecklade Lotus Hyper OS är själva kärnan i Lotus infotainmentsystem. Genom spelmotorn ”Unreal Engine” kommer man kunna leverera högpresterande visuella effekter och ge snabb interaktiv feedback.

Leveranser 2023

De första kundleveranserna av Lotus Eletre kommer att starta under första halvan av 2023. Lotus bygger nya Eletre i Wuhan, i Kina.

– Lanseringen av Eletre är det naturliga nästa steget för Lotus. Tvåsitsiga sportbilar är inte för alla, och vi vill erbjuda en Lotus för varje skede av ditt liv. Eletre är början på det, säger, Matt Windle, VD för Lotus Cars.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.