Officiellt: Dodge Charger som elbil får 670 hästkrafter

Strax efter sommaren visade Dodge för första gången upp en eldriven Dodge Charger. Koncept-elbilen kunde bland annat mullra med ljudnivåer upp till 126 dB genom ett ”elektroniskt avgassystemet”.

Idag presenterade Dodge detaljerna kring den elektriska drivlinan i samband med bilmässan SEMA i Las Vegas. Dodge Charger Daytona SRT blir en kraftfull muskel-elbil.

Den elektriska drivlinan kommer att erbjudas i två arkitekturer. Ett av dem är baserat på en 400-voltsarkitektur som erbjuder två motoralternativ. Antingen 340 kW (456 hk) eller 440 kW (590 hk).

Genom en ”kristallnyckel” blir det sedan möjligt att låsa upp både ett första och andra steg, för ännu mer effekt. I sitt absoluta topputförande levererar den elektriska drivlinan då hela 500 kW (670 hk) vid det större motoralternativet.

  • 340 kW – basmodell (455 hk)
    • eStage 1 – 370 kW (495 hk)
    • eStage 2 – 400 kW (535 hk)
  • 440 kW – base trim (590 hk)
    • eStage 1 – 470 kW (630 hk)
    • eStage 2 – 500 kW (670 hk)

Vid ett senare tillfälle kommer också en drivlina baserad på en 800-voltsarkitektur som förväntas leverera ännu mer kraft. Den kallar Dodge för Banshee men man går inte närmare in på prestandan för den varianten idag.

Ska utmana elbilsnormerna

Den planerade lanseringen av eldrivna Dodge Charger är satt till 2024. Under den första uppvisningen i augusti gjorde Dodge en stor grej av muskel-elbilen skulle leverera ”allt det som traditionella elbilister ogillar”. Allt från ett högt mullrande ”motorljud” till en elektronisk växellåda. Den uppvisningen kan du se här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.