Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Att Teslas batterier står sig över tid har vi sett flera goda exempel på den senaste tiden. Oftast i form av sammanställning från Teslaklubbar eller individuell förare som vittnar om lång körsträckor. Det mest kända exemplet är nog Hansjörg som kört över 100 000 mil.

Nu släpper Tesla officiella siffror på batterikapaciteten från alla sina sålda fordon av Tesla Model S och Model X. Tesla-batterierna är designade för att hålla längre än bilen har Tesla sagt. Och siffrorna visar på tåliga batteriet.

I snitt körs en traditionell bensinbil 32 000 mil i USA och håller i ungefär 17 år. I Europa snittar vi ungefär 21 000 mil innan vi ställer av våra bilar. Vi kan alltså dra slutsatsen att Teslas batteriet ska hålla längre än så.

Efter en miljon sålda bilar visar Teslas data att elbilar som kört mellan 24 000 mil och 32 000 fortfarande har kvar mer än 85% av batterikapaciteten. I datan finns alla elbilar tillverkade sedan 2012 för Tesla Model S och 2013 för Tesla Model X.

Statistiken visar också att elbilarna tappar mest kapacitet under de första tusen milen. Efter ungefär 4000 mil har bilen tappat de första fem procenten. Därefter börjar kurvan att plana ut. Vid omkring 16 000 mil tycks tappet fortsatt vara lika marginellt som det vid 32 000 mil.

På sikt: Elbil som klarar 160 000 mil

Teslas långsiktiga mål är att skapa ett batteri som klarar en miljon amerikanska mil. Motsvarande 160 000 svenska mil. Genom att skapa ett tåligt batteri vill Tesla på sikt skapa en minst lika hållbar bil.

Man menar att en bils livslängd på 21 000 mil (och 32 000 mil i USA) är alldeles för kort. Genom att bygga bilar som klarar sig längre kan man drastiskt kunna minska på klimatavtrycket som tillverkningen orsakar.