Vid laddning av elbilar går en del av strömmen förlorad genom effektförluster. När det kommer till hemmaladdning med AC-ström på 11 kW har en tidigare studie från tyska bilorganisationen ADAC visat på en förlust på omkring 5 till 10 procent beroende på bilmodell.
Vid snabbladdning är förlusten i regel ännu lägre visar en ny studie från ADAC. Men faktorer som temperaturer spelar också in. Dessutom är det skillnad mellan olika elbilar.
ADAC har nu mätt energiförlusten vid snabbladdning på de fyra elbilarna Hyundai IONQ 6, Renault Megane E-Tech, Tesla Model Y Och Volkswagen ID.3. I bäst fall är förlusten bara en procent. Men när batteriet är kallt stiger förlusten till mellan sex och tio procent.
– Snabbladdning leder generellt till att mindre energi går förlorad än att använda en vanlig laddbox hemma. Men det finns också förluster vid snabbladdningsstationen. Anledningen är att batteriet måste befinna sig i ett visst temperaturfönster för att uppnå hög laddningsprestanda, skriver ADAC.
Under laddningen mättes hur mycket el som levererades från nätet och hur mycket som faktiskt hamnade i bilens batteri.
Så gör du rätt
För att minska förlusterna rekommenderar ADAC att man anländer med ett förvärmt batteri till laddstationen. Det gör att själva laddningen blir mer effektiv även om den totala energiförbrukningen för uppvärmningen förblir densamma.
Det är också mer effektivt att ladda så mycket som möjligt när batteriet redan är uppvärmt eftersom uppvärmningsförlusten då får mindre genomslag procentuellt sett.
Vill se ökad transparens
ADAC vill nu att biltillverkare ska redovisa laddförluster mer öppet för att ge konsumenterna information om hur olika laddningssätt påverkar den faktiska energiförbrukningen.
– För konsumenten kan det också löna sig att jämföra elpriser. Om kilowattpriset är samma vid AC- och DC-laddning är snabbladdning mer effektivt. Men om AC-laddning är billigare per kilowattimme kan det, trots högre förluster, bli det mest ekonomiska alternativet, summerar ADAC.
ADAC har gjort ett motsvarande test med AC-laddning. Det kan du läsa mer om här.
Kommentera