Vid höga hastigheter har elbilar betydligt höge energikonsumtion än vid lägre hastigheter. Elbilens räckvidd kan därför direkt relateras till hastigheten. Så den som kör sin elbil i stadsmiljö har därför oftast betydligt längre räckvidd än någon som motorvägspendlar med sin elbil.
Tyska biluthyrningsföretaget Nextmove har nu gjort ett stort räckviddstest med flera populära elbilar i autobahn-hastigheter. Testerna gjordes med en snitthastighet på 115 km/h och 130 km/h – båda hastigheter över de vanligaste motorvägshastigheterna i Sverige.
Totalt testades åtta elbilar fördelat över fem olika modeller. Bilarna som testades var:
- Två Audi e-tron (21-tums sommardäck)
- Två Hyundai Kona 62 kWh (17-tums vinterdäck och 20-tums sommardäck)
- Två Tesla Model X 100D (19-tum vinterdäck och 20-tums sommardäck)
- En Tesla Model S 100D (19-tums vinterdäck)
- och en Tesla Model 3 Dual Drive/Long Range (19-tums sommardäck).
Testarna gjordes på en 85 km lång sträcka utan för Leipzig vid en temperatur på 8 dagar. Längst i testet kom samtliga Tesla-elbilar, först ut Model S med 480km, Model X med 409 km och Model 3 tätt efter med 406 km. Därefter följde Hyundai Kona med 322 km och E-tron med 301 km.

Energikonsumtionen var dock lägst för Tesla Model 3. Tesla Model X och Model S kom däck längre då de har större batterier.

Samman placering vid högre fart
I de högre hastigheterna så var placeringerna oförändrade, men samtliga modeller fick en betydande kortare räckvidd.
Bilmodell | Snitthastighet 115km/h | Snitthastighet 130km/h |
Model S | 480 km | 428 km |
Model X | 409 km | 359 km |
Model 3 | 406 km | 358 km |
Kona | 322 km | 283 km |
E-tron | 301 km | 275 km |
Kommentera