Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Vid höga hastigheter har elbilar betydligt höge energikonsumtion än vid lägre hastigheter. Elbilens räckvidd kan därför direkt relateras till hastigheten. Så den som kör sin elbil i stadsmiljö har därför oftast betydligt längre räckvidd än någon som motorvägspendlar med sin elbil.

Tyska biluthyrningsföretaget Nextmove har nu gjort ett stort räckviddstest med flera populära elbilar i autobahn-hastigheter. Testerna gjordes med en snitthastighet på 115 km/h och 130 km/h – båda hastigheter över de vanligaste motorvägshastigheterna i Sverige.

Annons

Totalt testades åtta elbilar fördelat över fem olika modeller. Bilarna som testades var:

  • Två Audi e-tron (21-tums sommardäck)
  • Två Hyundai Kona 62 kWh (17-tums vinterdäck och 20-tums sommardäck)
  • Två Tesla Model X 100D (19-tum vinterdäck och 20-tums sommardäck)
  • En Tesla Model S 100D (19-tums vinterdäck)
  • och en Tesla Model 3 Dual Drive/Long Range (19-tums sommardäck).

Testarna gjordes på en 85 km lång sträcka utan för Leipzig vid en temperatur på 8 dagar. Längst i testet kom samtliga Tesla-elbilar, först ut Model S med 480km, Model X med 409 km och Model 3 tätt efter med 406 km. Därefter följde Hyundai Kona med 322 km och E-tron med 301 km.

Energikonsumtionen var dock lägst för Tesla Model 3. Tesla Model X och Model S kom däck längre då de har större batterier.

Samman placering vid högre fart

I de högre hastigheterna så var placeringerna oförändrade, men samtliga modeller fick en betydande kortare räckvidd.

BilmodellSnitthastighet 115km/hSnitthastighet 130km/h
Model S480 km428 km
Model X409 km359 km
Model 3406 km358 km
Kona322 km283 km
E-tron301 km275 km