Nytt test: Räckvidden på elbilar i höga hastigheter

Vid höga hastigheter har elbilar betydligt höge energikonsumtion än vid lägre hastigheter. Elbilens räckvidd kan därför direkt relateras till hastigheten. Så den som kör sin elbil i stadsmiljö har därför oftast betydligt längre räckvidd än någon som motorvägspendlar med sin elbil.

Tyska biluthyrningsföretaget Nextmove har nu gjort ett stort räckviddstest med flera populära elbilar i autobahn-hastigheter. Testerna gjordes med en snitthastighet på 115 km/h och 130 km/h – båda hastigheter över de vanligaste motorvägshastigheterna i Sverige.

Totalt testades åtta elbilar fördelat över fem olika modeller. Bilarna som testades var:

  • Två Audi e-tron (21-tums sommardäck)
  • Två Hyundai Kona 62 kWh (17-tums vinterdäck och 20-tums sommardäck)
  • Två Tesla Model X 100D (19-tum vinterdäck och 20-tums sommardäck)
  • En Tesla Model S 100D (19-tums vinterdäck)
  • och en Tesla Model 3 Dual Drive/Long Range (19-tums sommardäck).

Testarna gjordes på en 85 km lång sträcka utan för Leipzig vid en temperatur på 8 dagar. Längst i testet kom samtliga Tesla-elbilar, först ut Model S med 480km, Model X med 409 km och Model 3 tätt efter med 406 km. Därefter följde Hyundai Kona med 322 km och E-tron med 301 km.

Energikonsumtionen var dock lägst för Tesla Model 3. Tesla Model X och Model S kom däck längre då de har större batterier.

Samman placering vid högre fart

I de högre hastigheterna så var placeringerna oförändrade, men samtliga modeller fick en betydande kortare räckvidd.

BilmodellSnitthastighet 115km/hSnitthastighet 130km/h
Model S480 km428 km
Model X409 km359 km
Model 3406 km358 km
Kona322 km283 km
E-tron301 km275 km
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.