Tyska Auto Bild har gjort ett utförligt räckviddstest på åtta stycken utvalda elbilar för att se om de lever upp till sina lovade räckvidder i kyla. Hyundai och Kia imponerar i testet. Också Volkswagen tar en topplacering, men också en bottenplacering.
I testet har man valt att inte testa Teslas bilar, som de anser spelar i ett eget segment. Märkligt är dock att man inte heller testat inhemska bilen BMW i3 eller den populära elbilen Nissan Leaf som spelar i mer snarlika klasser. Samtidigt har man plockat in familjebussen e-NV200 från Nissan.
Köldtestets förutsättningar
Den tyska tidningen har kanske inte testat under vad vi i Sverige skulle kalla riktig vinter, men testet genomfördes vid en temperatur om 5 grader och en kupétemperatur på 21 grader. Körningen gjordes på en 143km lång körsträcka, där 43 kilometer var motorväg med en hastighet på upp till 130km/h.
Resultatet gav högt och lågt
Tre modeller imponerade, det var Volkswagen e-Gold, Hyundai Ioniq Electric och Kia Soul EV som nådde längst mot vad de lovar. Om räckvidd är viktigt finns det dock bilar i testet som når betydligt längre där bland annat Opel Ampera-E (som ännu ej nått Sverige) samt Renault Zoe som kan erbjuda den längsta räckvidden bland bilarna i testet.
Renault Zoe är sedan tidigare den elbil som vunnit Allt om Elbils jämförelse i längst utlovad räckvidd per krona.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.