Nu visar GM upp de första bilderna på en helt ny generation Chevrolet Corvette. Detta är konceptet Corvette C9 som dessutom illustreras som en helt eldriven sportbil. General Motors har öppnat en ny designstudio i Royal Leamington Spa, England som en del av sin globala satsning.
Det brittiska teamet fick här uppgiften att illustrera Corvettes framtid. Uppdraget var att designa något som visar på en futuristisk estetik med fokus på rena linjer och kraftfulla former. Designen hämtar inspiration från flygindustrin både i sina skulpturala och funktionella element.
Teamet valde också att subtilt väva in flera designarv från historiska modeller i det nya konceptet.
– En av de mest ovanliga och betydelsefulla aspekterna av vårt koncept är ett inslag som kallas Apex Vision. Det är en blinkning till Corvettes fokus på mittlinjen och inspirerat av den ikoniska ”split window”-designen från 1963 års Chevrolet Corvette Sting Ray, förklarar chefsdesign Julian Thomson som leder den brittiska designstudion.

– Detta inslag betonar en vertikal, central rygglinje som inte bara är ett designelement utan också en bärande struktur samtidigt som det ger en panoramavy över vägen och omgivningarna, fortsätter Thomson.
Corvette C9 tar positionen som en futuristisk vision av nästa generations sportbil där avancerad teknik och banbrytande design möts för att skapa en kompromisslös körupplevelse. Karossen är uppbyggd med additiv tillverkning, en metod som minimerar vikten, förenklar tillverkningen och reducerar antalet komponenter vilket bidrar till ökad smidighet och prestanda.

Dörrarna är eldrivna och öppnas i en dramatisk vingkonfiguration och ska enligt designern förstärka bilens futuristiska karaktär.
C9 är utformad med ett aerodynamiskt koncept kallat Aero-Duality där bilens former och funktioner anpassar sig efter körsituationen. Både för optimal effektivitet på vägen och maximal prestanda på banan.

Fläktar och aktiva luftkanaler styr luftflödet genom och över bilen för att öka räckvidden under vardagskörning medan aktiva aerodynamiska element som fenor och spoilers ställer om sig under bankörning för ökat marktryck och bättre kurvtagning.
Chassit är inspirerat av formelbilars teknik med en kompakt och effektiv pushrod-upphängning. Inuti kabinen förstärks den centrala vindrutestolpen med en augmented reality-display vilket gör körinformationen direkt tillgänglig i förarens synfält.
Dimensionerna förstärker bilens hållning. Bilen är endast 1033 mm hög, 2178 mm bred och 4669 mm lång med 22-tums hjul fram och 23-tums bak. Sittpositionen på låga 127 mm höjd är direkt inspirerad av racingvärlden.
Kommentera