Nytt banrekord för elbilar Nürburgring – varvet under 7 minuter

Den kinesiska elbilen Yangwang U9X har nu satt ett nytt banrekord för eldrivna supersportbilar på den legendariska Nürburgring Nordschleife. Med varvtiden 6 minuter och 59,157 sekunder blev den den första elbilen i sin klass att köra varvet på under sju minuter.

Bakom ratten satt den tyske racerföraren Moritz Kranz som har mer än 10 000 varv på Nordschleife bakom sig. Yangwang, som är en del av biltillverkaren BYD har haft pågående tester på banan sedan juli 2024.

Erfarenheterna därifrån har legat till grund för utvecklingen av U9 Xtreme och det nya banrekordet för en serieproducerade elbil.

Se varvet i videon nedanför:

– Den limiterade U9 Xtreme har visat att den inte bara är världens snabbaste bil i rak linje utan också en bil med den prestanda och de dynamiska egenskaper som krävs för att slå varvrekord på en bana med många olika typer av kurvor, kommenterar BYD:s vice VD Stella Li.

U9X drivs av fyra elektriska motorer som tillsammans levererar en effekt på nära 3 000 hästkrafter. Elbilen använder en avancerad 1 200-volts elektrisk arkitektur, ett koboltfritt batteri av LFP-typ från BYD.

Ett aktivt fjädrings- och karosskontrollsystem kallat DiSus-X ger bilen en övernaturlig väghållning, något som syns i videon ovanför. U9 är omkring 4 966 mm lång, 2 029 mm bred och 1 295 mm hög med en hjulbas på 2 900 mm. U9X har en vikt på omkring 2 480 kg.

Den nya rekordtiden slår flera tidigare toppresultat. Bland dessa finns:

  • Xiaomi SU7 Ultra – 7:04,957
  • Rimac Nevera – 7:05,298
  • Porsche Taycan Turbo GT – 7:07,55
  • Tesla Model S Plaid – 7:35,579.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.