Ny på elbil: Så snabbladdar du elbilen på bästa sätt

Det här är en kort introduktion för nybörjare till hur du snabbladdar din elbil. Snabbladdare är ofta strategiskt utplacerade utmed större vägar och populära rutter. De kan ladda de flesta elbilarna fullt (10 till 80 procent) på omkring 30 minuter beroende på hur snabb laddaren är och hur stor effekt din elbil kan ta emot. 

En snabbladdare laddar med DC-ström (likström) som matas direkt in i batteriet. Laddningen sker med mycket hög effekt (kW). Ju mer optimala förhållandena är, desto snabbare går laddningen. För att nå så optimal hastighet som möjligt bör du anlända till snabbladdaren med så låg batterinivå som möjligt. 

Om din elbil har möjligheten att förvärma batteriet inför laddningen kommer det gå ännu snabbare. Många moderna elbilar gör det automatiskt om laddstoppet ligger inlagt i den pågående rutten i bilens navigationssystem. Batteriet blir också uppvärmt när du kör så snabbladda hellre under en pågående resa än vid starten på en resa.

Så laddar du

Snabbladdare är utrustade med en CCS-kontakt (Combined Charging System). CCS är den europeiska standarden för snabbladdning och är standard på de flesta moderna elbilarna*. Laddkontakten och kabeln sitter alltid fast monterad på laddaren, du behöver alltså ingen egen kabel för snabbladdning.

*Ett fåtal äldre elbilar är utrustade med en Chademo-kontakt för snabbladdning. Dessa använder egna snabbladdare. Principen kring hur du laddar är densamma som för CCS. Tillgången på snabbladdare (och elbilar) med Chademo-kontakt är mer begränsad.

Första steget för att starta laddningen är att ansluta kabeln till bilen. I steg två så behöver du i de flesta fallen sedan starta laddningen genom att identifiera dig hos laddstationen. Det gör du oftast genom en RFID-tagg, app eller ett betalkort. Instruktionerna för detta står oftast utskrivet på laddaren.

En del elbilar och laddare har också stöd för Plug & Charge. Då identifierar sig bilen automatiskt med stolpen mot ett abonnemang som finns inlagt i bilen. Då behöver du inte använda en app eller tagg.

Ladda lagom mycket

Laddningen är som sagt snabbast vid låga batterinivåer. Laddningen följer något som kallas en laddkurva. Det innebär att laddningen vid högre batterinivåer kommer gå långsammare. Speciellt långsamt går det när du når en batterinivå på 80 procent. Det är därför onödigt att dröja sig kvar vid laddaren när du når de nivåerna. Det mest tidseffektiva på långresor är att inte ladda mer än vad som är nödvändigt. Planera hellre in ytterligare kortare laddstopp från en låg batterinivå senare på rutten.

Den maximala hastigheten får din bil från fem procent och upp till runt 50 procent. Därefter börjar den långsamt avta i takt med att den närmar sig 70-75 procent. Till dessa nivåer är det acceptabelt att ladda. Efter 80 procent rasar hastigheten drastiskt. Då bör du åka vidare om du kan.

Vilken hastighet på snabbladdaren är lagom? Det finns ju olika!

Det finns olika hastigheter på snabbladdare. De långsammare och äldre snabbladdarna brukar erbjuda en effekt på 50 kW och upp till 100 kW. Mer moderna snabbladdare brukar ha en effekt på mellan 150 kW till 300 kW. 

Inget kan gå sönder om du ansluter din elbil till en laddare som har högre effekt än det som den kan ta emot (eller tvärtom). Bilen begränsar automatiskt hastigheten. Däremot är det klokt att vara medveten om att snabbladdare med högre effekt ofta är dyrare än de med lägre effekt. Om din elbil högst kan ta emot 100 kW kan det vara onödigt dyrt att välja en laddare på 300 kW om det finns en 100 kW laddare att tillgå i närheten.

Vad kostar det?

Det är bra att på förhand kolla upp kostnaden innan du påbörjar laddningen, så att du inte får en obehagligt överraskning när ditt konto debiteras. Oftast betalar du laddningen per kWh, men det finns också laddare med minutpris. Mest ekonomiskt och förutsägbart är oftast att välja en laddare där du betalar per kWh. 

Det är dyrare att snabbladda än att ladda elbilen hemma eller vid publika långsamladdare. Priserna varierar mellan olika operatörer, och ibland finns det också abonnemang som kan göra laddningen mycket förmånligare.

De mest prisvärda snabbladdarna brukar erbjuda ett pris runt 3,50 kronor per kWh. Ett mer vanligt snitt brukar vara 5 kronor men vissa laddare kostar upp till 9 kronor per kWh. Du kan spara en hel del genom att välja ”rätt” laddare eller rätt abonnemang.

Spartips! Ha som mål att sänka dina snittkostnader genom att ladda så mycket som möjligt hemma eller vid publika långsamladdare som ofta har lägre priser.

Ibland kan det också förekomma trängselavgifter på snabbladdare. Sådana brukar ibland tillämpas om du varit ansluten till laddaren i en viss tid (t.ex längre än 45–60 minuter), eller om du laddat fullt (100 procent) och dröjer dig kvar vid laddaren. Det kan vara klokt att ta reda på vad som gäller vid den laddaren du valt och respektera trängselreglerna.

Sammanfattning: Tre snabba tips för att snabbladda snabbt

  • Anländ till snabbladdaren med låga batterinivåer.
  • Förvärm batteriet om möjligt, t.ex. genom att “navigera till laddaren”. 
  • Ladda inte fullt, ladda bara det du behöver.
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.