Nya trenden: Elbilarna skapar en egen ljudrevolution

Till elbilar hör mer än design, räckvidd och körkänsla. Många elbilar får också egna ljud som ska matcha varumärket. I och med EU-direktivet att elbilar i låga hastigheter ska ge ifrån sig framfartsljud får ljuddesign en nyckelroll när man tar fram nya elbilar.

Ljudet ska varna fotgängare och cyklister och signalera att en bil närmar sig. Det ska vara tydligt om elbilen accelererar, har konstant fart eller bromsar in.

Den brittiska tidningen Autocar har pratat med flera biltillverkare om just ljuddesign på elbilar. Möjligheterna till att kunna bygga sin egen image genom ljudet är stora.

Volkswagens elbilar signalerar lugn

När Volkswagen tog fram ljudet till Volkswagen ID.3 tog man hjälp av kompositören Leslie Mándoki. Ljudet får inte vara för tyst, det får inte dränkas av ljud (motorbuller) i omgivningen. Samtidigt är utmaningarna att bilarna i en elektrisk era är tysta. Målet med Volkswagens artificiella ljud är att signalera ett lugn.

Volvos elbilar förstärker naturliga ljud

Volvo valde en annan linje. De menar att elbilar inte är helt tysta. Volvos ljusdesigner Fredrik Hagman har arbetat fram ett ljud, som man som tillverkare, ska känna att man stå för i 30 år, säger han till tidningen.

– Vi insåg att avsaknade av förbränningsmotorn inte innebär att elbilen är tyst. Den ger ändå ifrån sig ljud, så som däckljud mot vägbanan. Vår ambition var att ta vara på dessa naturliga ljud och förstärka dem istället vara att skapa nya ljud, säger Fredrik.

På så vis har man kunnat skapa ett ljud som inte är påträngande. Människor i omgivningen ska uppfatta bilen men inte till den grad att man vänder sig efter bilen.

Ljudet i Audi är en hel orkester

Audi ville också skapa ett ljud väl förknippat med varumärket. Kravet till ljudteamet var dock att skapa ett ljud som låter som en elbil, och inte att försöka efterliknade en bil med förbränningsmotor. Utöver att uppnå de lagstadgade kraven ska ljudet också vara behagligt att lyssna till.

– Om du kör en Audi, då ska du också höra en Audi, säger ljuddesigner Stephan Gsel.

Audi beskriver ljudet som en symfoniorkester. Ljudet i Audi e-tron består exempelvis av 30 olika ljud som kombineras i realtid beroende på bilens beteende. Slutresultatet får inte vara för harmoniskt betonar Audi, då kommer det inte uppfattas. Bakom ljudet gömmer sig bland annat en didgeridoo och en violinstråke mot en gitarr.

BMW:s elbilar ska skapa uppmärksamhet

BMW, precis i linje med Volkswagen vill skapa uppmärksamhet. Tills sin hjälp tog man Hollywood-kompositören Hans Zimmer.

– Vi vill skapa det oväntade, säger Hans. Målet har varit att ta fram ett konstnärligt ljud där föraren är artisten.

Ljud kan slå fel i elbilar

Ljudet kan också slå helt fel. I det tidiga arbetet med Jaguar I-Pace skapade man ett science-fiction-inspirerat ljud. När man provade ljudet fick det helt fel reaktioner. Fotgängare stannade upp och tittade upp mot himmeln efter rymdskepp istället för att titta på vägen när man hörde ljudet, skriver tidningen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.