Brittiska Electrifying anser inte att det finns en tillförlitlig standard för hur elbilars effektivitet mäts. Därför valde man att ta fram ett eget system för att mäta, och jämföra hur effektiv en viss eldriven modell faktiskt är till sina biltester.
Den nya skalan betygsätter elbilar från lägst betyg E och upp till bästa A++. Man kallar det att man ger bilen en ”E-rating”.
Man tar hänsyn till förbrukning (energi till mil), hur snabbt batteriet kan laddas och energisparande funktioner som värmepump, bromskraftåtervinning och klimatkontroll.
– Betygsskalan är utformad för att hjälpa dig hitta den bästa bilen för dig och för att spendera mindre pengar och tid på laddning. Genom att välja en mer effektiv elbil baserad på E-Rating kan en elbilsförare spara mer än 5000 kronor årligen enbart i laddningskostnader, skriver Electrifying om betygsystemet.
– Eftersom el kostar mindre än bensin eller diesel är det lätt att förbise elbilarnas effektivitet. Men kostnaderna kan bli onödigt höga för en mindre effektiv modell. Kanske ännu viktigare att tänka på är att en elbil som är mer effektivt kommer att gå längre och spendera mindre tid på att ladda, vilket innebär större bekvämlighet för föraren, säger Electrifyings grundare Ginny Buckley.
Electrifying har redan idag hunnit testa, och betygsätta ett femtiotal modeller. I topp kommer Tesla Model 3 och BMW i4 som båda för högsta betygsystemet A++.
Efter det följer en hel del modeller i klassen A+. Alla av varierad storlek, prisklass och introduktionsår. Gemensamt för alla är att de är effektiva och ger långa körsträckor i förhållande till energiförbrukning och ett litet behov av långa laddpauser.
Lista: Effektivaste elbilarna
Modell | Betyg |
Tesla Model 3 | A++ |
BMW i4 | A++ |
Hyundai Ioniq | A+ |
Citroen e-C4 | A+ |
Fiat 500e | A+ |
Hyundai Kona Electric | A+ |
Mercedes EQS | A+ |
Kia EV6 | A+ |
Peugeot e208 | A+ |
SEAT Mii | A+ |
Tesla Model Y | A+ |
Opel Corsa-e | A+ |
Citroen Ami | A+ |
Volkswagen ID.3 | A+ |
Renault Twizy | A+ |
Hyundai IONIQ5 | A+ |
Audi Q4 e-tron | A |
BMW iX3 | A |
DS3 Crossback | A |
Ford Mustang Mach e | A |
Kia e-Niro | A |
Kia Soul | A |
Peugeot e2008 | A |
Renault Zoe | A |
Skoda Enyaq | A |
Smart ForTwo EQ | A |
Tesla Model S | A |
Tesla Model X | A |
Opel Mokka | A |
Volkswagen ID.4 | A |
Audi e-tron GT | B |
BMW i3 | B |
BMW iX | B |
Mercedes EQA | B |
MG MG5 EV | B |
MG ZS EV | B |
Nissan Leaf | B |
Polestar 2 | B |
Volvo XC40 Recharge | B |
Honda e | C |
Jaguar i-Pace | C |
Lexus UX300e | C |
Mazda MX-30 | C |
Porsche Taycan | C |
Rimac Nevera | C |
Citroen e-Spacetourer | C |
Opel Vivaro-e | C |
Audi e-tron | D |
Mercedes EQC | D |
Mercedes EQV | E |
Kommentera