Årets uppdatering av Tesla Model S skapade stora rubriker. Utöver imponerande prestanda så fick ratten mycket uppmärksamhet. Eller snarare avsaknaden av ratt då den ersatts av en pilotliknande ratt. Dessutom hade Tesla tagit bort spakarna för både blinkers och att välja växel.
Blinkersreglaget flyttade istället till ratten som blir lättillgängliga tumknappar. När det kommer till att välja färdriktning, så var det något som bilen skulle kunna förutspå åt dig. Som backup skulle du dessutom kunna välja färdriktningen manuellt på bilens skärm.
Nu visar manualen att det också finns fysiska reglage för att välja färdriktning. De har flyttat ner till mittkonsolen i form av upplysta knappar som lyser upp när man snuddar vid dem. Något som vi faktiskt också såg i en tidig prototyp, även om vi då tog det för prototypstoff.

Sajten InsideEV:s har tagit del av hela kapitlet om att välja växel på nya Model S. Valet autoväxel är som standard avaktiverat och manualen hänvisar till att välja växel på skärmen eller med knapparna på mittkonsolen.
Växelväljaren vid mittkonsolen kommer dessutom till användning om skärmen av någon anledning inte skulle fungera eller om Valet Mode är aktiverat. Vid Valet Mode ska parkeringsvakten använda knapparna i mittkonsolen som då alltid är upplysta.
Kommentera