En elbil är betydligt bättre än en bil med förbränningsmotor sett till hela livscykeln. Men i vilken omfattning brukar åsikterna gå isär, men allt fler studier görs på området. I en ny studie pekar ICCT på skillnaderna i olika regioner.
Överlägset bäst gör sig elbilen i Europa, även om elbilen också är det bättre alternativet även i andra regioner, enligt studien. Den stora fördelen i Europa är tillgången på grön och hållbart producerad el.
Resultatet i undersökningen visar att elbilen idag har överlägset lägst utsläpp av växthusgaser under sin livsstil jämfört med en bil med förbränningsmotor. Staplarna nedan illustrerar detta för en genomsnittlig bil i mellanklassen där både tillverkning, produktion och förbränning av bränsle och underhåll finns inräknat. Alltså hela vägen från källan eller gruvan till återvinningen och skroten.

I Europa blir utsläppen 66-69 procent procent lägre med en elbil. Efter kommer USA med motsvarande siffra på 60-68 procent. I Kina är minskningen 37-45 procent och i Indien 19-34 procent. I takt med att elproduktionen blir grönare kommer fördelen med att välja elbil öka ännu mer fram till 2030.
Ytterligare en graf från studien jämför olika drivlinor i detalj i Europa. Bäst resultat får elbilen och speciellt överlägsen blir den om man väljer till förnyelsebar el vid produktionstillfället.

– Även i Indien och Kina som fortfarande är starkt beroende av kolkraft är livscykelfördelarna med en elbil bättre idag. Resultaten belyser betydelsen av kolfri elproduktion parallellt med elektrifieringen av bilar. Livscykeln för elbilar kommer bli bättre när elnäten blir befriat från kol och lagstiftning som främjar förnyelsebar el är avgörande för framtiden, säger Peter Mock, VD för ICCT Europa
Kommentera