Nya rapporten: Elbilar billigare än bensin- och dieselbilar – Sverige i toppen

I en europeiska undersökning Car Cost Index har Leaseplan tittat närmare på kotsnaden av att äga och köra bil. Undersökningen ställer Europeiska länder mot varandra.

Undersökningen visar att små- och medelstora elbilar nu har lägre totalkostnad än bensin- och dieselbilar i de allra flesta länderna. I Sverige är dessutom totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

LeasePlan ger för sjätte året i rad ut sitt årliga bilkostnadsindex. Där har man tittat närmare på den totala ägandekostnaden (TCO) på en bil som inkluderar bränsle, värdeminskning, skatter, försäkring och underhåll. Totalt är 22 länder med i undersökningen.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar, säger Malin Malm, Commercial Director på LeasePlan Sverige.

Malin syftar då på en tidigare undersökning från LeasePlan som visar att endast 2 procent av de svenska tjänstebilsförarna anser att det finns tillräckligt med laddstationer i Sverige.

I den nya undersökningen kring ägandekostnad har LeasePlan kommit fram till flera nyckelinsikter. Dels så är skillnaderna stora mellan olika länder i Europa. Från 7432 kronor per månad i Grekland till 11384 kronor i Schweiz. I Sverige är genomsnittet 8893 kronor.

Undersökningen har tittat på två segment. Bland elbilar i det som kallas premium mid-size-segmentet (D2) ingår bland annat Polestar 2 och Mercedes EQA. Här är totalkostnaden lägre än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 17 av 22 undersökta länder, däribland Sverige. Se tabell nedan.

I det kompakta segmentet (C1) där elbilar som Volkswagen ID.3 och Kia Niro ingår är den totala kostnaden lägre än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 14 av 22 undersökta länder. Däribland i Sverige.

Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet

LandDiesel (kr)Bensin (kr)Plug-in
Hybrid (kr)
El (kr)
Grekland7,723 kr8,243 kr8,633 kr7,463 kr
Tyskland9,604 kr8,783 kr8,513 kr7,603 kr
Sverige9,293 kr9,874 kr9,463 kr7,693 kr
Österrike10,384 kr11,564 kr9,794 kr8,323 kr
Finland9,233 kr9,453 kr9,544 kr8,563 kr
Danmark9,393 kr9,844 kr8,253 kr8,573 kr
Slovakien9,674 kr9,704 kr10,034 kr8,653 kr
Portugal14,455 kr15,416 kr12,465 kr8,913 kr
Frankrike10,274 kr10,394 kr11,044 kr8,993 kr
Italien10,324 kr11,064 kr11,064 kr8,993 kr
Belgien10,394 kr10,144 kr10,934 kr9,053 kr
Norge11,524 kr11,684 kr10,404 kr9,083 kr
Spanien10,634 kr10,924 kr10,474 kr9,363 kr
Storbritannien10,854 kr10,874 kr11,164 kr9,453 kr
Nederländerna12,995 kr11,724 kr11,944 kr9,503 kr
Irland9,644 kr10,374 kr9,463 kr9,764 kr
Luxemburg9,163 kr9,283 kr11,004 kr10,184 kr
Ungern8,183 kr8,023 kr9,183 kr10,524 kr
Schweiz12,164 kr12,585 kr12,144 kr10,614 kr
Tjeckien10,084 kr9,944 kr10,794 kr12,224 kr
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.