Motorjournalisten Peter Esse har testat hur man kan använda sin Tesla som strömkälla ute i naturen, trots att bilen officiellt saknar stöd för Vehicle-to-Load (V2L). Eller så kallad dubbelriktad laddning.
– Bakom mig står en 60 kWh-powerbank. Officiellt finns det ju inte någon form av vehicle-to-load, men det finns en lösning, den här omvandlaren. säger Esse i videon och håller fram en pryl från Tlyard.
Prylen gör om bilens likström till växelström och under en demonstration får vi se hur Esse både brygger kaffe och gräddar våfflor ute i skogen. Enheten som klarar upp till 5 kW kostar dock omkring 10 000 kronor.
Men då får man en pryl som kan driva allt från husvagn, dammsugare eller campingutrustning. Esse påpekar dock att bilens campingläge bör vara aktiverat för att undvika problem med 12-voltsbatteriet.
Resultatet? Frasiga våfflor och varmt kaffe direkt från Teslans batteri, mitt i den skånska naturen. Se inslaget nedanför:
Garantin, en tolkningsfråga?
Tesla nämner inget i sin batterigaranti om bidirektionell laddning eftersom man officiellt saknar stöd för det. Men i manualen står att garantin inte gäller om bilen används som stationärt batteri, en formulering som lämnar utrymme för tolkning:
– Det där är en tolkning som heter duga. Jag kommer strax dra ut den här lilla maskinen och köra iväg. Det finns inget stationärt med det batteriet, säger Esse.
















Kommentera