Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Tidigare prognoser, från så sent som i våras har pekat på att övergången till elbilar kommer gå fort. Omkring 2026 kommer all nybilsförsäljningen vara elbilar, sa den rapporten.

Analysföretaget EV-Volumes, har nu släppt sin rapport, vilket pekar på elbilens framgång över Europa. Till Svenska Dagbladet har man levererat siffror som pekat på att elbilen kommer att gå om försäljningen av bensin- och dieselbilar år 2024.

Annons

Om vi tittar vidare direkt i EV-Volumes rapport finns det fler intressanta siffror att hämta. Sverige innehar just nu topp tre, om vi slår samman elbilar med laddhybrider, för andelen sålda laddbara bilar i Europa.

EV-Volumes betonar också att laddhybriden i sig börjar tappa sitt fotfäste och att det är elbilen som ökar mest av de två drivlinorna.

– Den senaste utvecklingen av tillgängliga bilar och skatteregler för elbilar har orsakat en hastighet övergång till rena elbilar i de flesta länderna, skriver EV-Volumes.

I år har hittills 68% av alla laddbara bilar varit renodlade elbilar. Den siffran kan jämföras med 51% under motsvarande perioden 2018.

– För första gången har pluginhybriden tappat volym i Europa, från 95 000 första halvan av 2018 till 83 000 hittills i år.

Halva ökningen av elbilar i Europa är Tesla Model 3

Halva ökningen av laddbara bilar i Europa står Tesla ensamt för – med modellen Tesla Model 3. Totalt har Tesla levererar 38 000 Model 3 till 25 länder i Europa. Tillkommer gör också 7800 Tesla Model S och Model X. Tesla Model 3 hade leveranspremiär till Europa i januari-februari i år.

Vid slutet av året räknar analysföretaget med att den pågående minskningen av andelen plugin-hybrider kommer avta. Då kommer förhållandet mellan elbilar och plugin-hybrider vara på stabila 70:30. Man räknar inte med att plugin-hybriden kommer att få nytt fotfäste i framtiden.

– Den rena elbilen har tagit ledningen, genom att nya och bättre elbilar nått marknaden. De är också mer framtidssäkra ur en miljösynpunkt, där lagstiftning och skatteregler gör förbränningsmotorn oattraktiv, avslutar EV-Volumes.