Nya premien kan halvera leasingkostnaden på liten elbil – gynnar barnfamiljer

Veckans stora snackis är den nya elbilspremien som ska börja gälla nästa år. Nyligen uppmärksammades den då EU-kommissionen ogillat det första förslaget. EU menade att den inte träffade rätt, och inte gynnade den tilltänkta målgruppen.

Ett reviderat förslag har därför skickats tillbaka till EU. Det föreslaget innehåller nu en lägre premie, och ett extra starttillägg på 18 000 kronor för de som tjänar allra minst. Enligt det nya utkastet sänks förslaget från 54 000 kronor till 46 800 kronor.

Premien på 46 800 kronor betalas ut löpande månadsvis i upp till 36 månader, för att exempelvis stötta upp ett leasingkontrakt på en ny elbil. Det ger ett belopp på 1300 kronor per månad. Om man säljer elbilen under perioden eller tar ett kortare leasingkontrakt får man alltså en lägre premie.

Det finns villkor

Premien kommer med en rad villkor och gränser.

Inkomsttak

För att ta del av premien krävs det att man inte tjänar för mycket. Gränsen är satt till 80 procent av medelinkomst. Vad medelinkomsten kommer fastställas till är inte klart, men en uppskattning baserat på uppgifter från SCB innebär att 80-procentsgränsen kan landa på omkring 33 000 kronor per månad.

Det gäller för den första personen i hushållet. Därefter använder man en beräkningsmodell där man viktar fler personer i hushållet enligt en konsumtionsvikt. Om man är två vuxna i hushållet får den andra endast tjäna hälften (0,51). Det ger en total hushållsinkomst på ungefär 49 830 kronor per månad.

För den som har barn hemma går gränsen snabbt upp. Två vuxna och ett barn höjer gränsen till 66 990 kronor. Med två vuxna och två barn blir gränsen 80 850 kronor och om hushållet består av två vuxna och tre barn blir taket plötsligt 94 710 kronor.

Gränsen för barn gäller upp till 17 år. Gränsen blir ett par tusenlappar högre om något av barnen (unga vuxna) skulle vara mellan 18 och 19 år och motsvarande lägre om de skulle vara äldre då de då beräknas som en ytterligare vuxen. Från 20 års ålder medräknas även dennes inkomst i hushållet.

För att få starttillägget på 18 000 kronor får man inte tjäna mer än hälften av medelinkomst. Alltså strax över 20 000 kronor.

Ingen elbil sedan tidigare

Man tar också hänsyn till den tidigare bilparken i huset. För att ta del av premien får hushållet inte ha ägt en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna.

Den nya elbilen kan man antingen köpa ny eller som begagnad. Den får som högst kosta 500 000 kronor, och som lägst preliminärt 54 000 kronor. Det lägsta tillåtna priset blir antagligen justerat för att motsvara premien, 46 800 kronor eller 64 800 kronor.

Det går också bra att leasa en elbil, men då får den inte kosta mer än 4700 kronor per månad.

Boende i rätt område

För att ta del av premien måste man också bo på rätt plats. Den ska nämligen riktas till boende i områden som räknas som gles- eller landsbygdskommuner eller i områden där kollektivtrafiken inte uppfyller vissa krav. Totalt finns 177 namngivna kommuner i förslaget.

Halverar leasingkostnaden

Beroende på vad den nya elbilen kostar kan det innebär en rabatt på omkring 10 procent om man köper en elbil nära den övre inköpsgränsen på 500 000 kronor. Köper man en bättre begagnad elbil för 200 000 kronor blir rabatten mer påtaglig på omkring 25 procent.

Störst inverkan har den däremot på leasingpriserna. Idag finns det exempelvis leasingkampanjer där det går att få en elbil för omkring 3000 kronor per månad. En utbetalning på 1300 kronor per månad skulle nästan halvera månadskostnaden.

För de som får starttillägget på 18 000 kronor blir skillnaden ännu mer påtaglig.

Premien sänks succesivt

Ursprungligen är det sagt att den nya premien ska gälla från mitten på januari 2026. Eftersom den nu är på revidering har det justerats till någon gång under första kvartalet 2026.

Från 1 juli 2028 sänkts premien till 36 000 kronor och extrabeloppet till 10 000 kronor. Det sista datumet för att kunna söka premien är 30 juni 2029.

Två saker ska dock tilläggas: Elbilspremien har ännu inte klubbats igenom. Den är nu på ett andra godkännande hos EU och beslut väntas i december. Dessutom är det inte klart vad den exakta beräkningen av medelinkomst kommer att bli.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.