Nissan tycker inte att elbilister ska behöva oroa sig elbilsladdning, och det är sällan som vana elbilister gör det. Men det är svårare att övertyga oerfarna elbilsförare som det. Snart lanserar Nissan den tredje generationen Leaf och då ska den oron bli som bortblåst, menar företaget.
– Vi har studerat hur förare av bensin- och dieselbilar använder sina fordon och sett att ett genomsnittligt stopp på en bensinstation tar omkring 14 minuter, tillräckligt för att tanka eller köpa en kaffe. Vår målsättning har varit att skapa en laddningsupplevelse som är lika smidig, snabb och bekväm. Helt nya Leaf kan ladda 25 mils räckvidd på bara 14 minuter, berättar Richard Candler, Vice President för global produktstrategi på Nissan.
Med Nissan Leaf kommer man dessutom på vissa versioner att introducera en för företaget ny funktion som ska optimera batteriet och spara på energi. Det genom introduktionen av navigationsstyrd kylning av batteriet. Den optimerar batteriets temperatur och anpassar automatiskt kylningen för att spara energi om belastningen på batteriet, utifrån den aktuella navigeringen förväntas vara låg.
Systemet kommer också bidra till effektivare snabbladdning under de varmaste sommarmånaderna. Om rutten efter laddning innebär låg belastning, tillåts en tillfällig höjning av batteriets temperaturgräns vid snabbladdning vilket möjliggör högre laddeffekter.
Nissan Leaf kommer också fortsättningsvis ha stöd för Vehicle-to-Load (V2L). Med hjälp av en V2L-adapter kan elektriska apparater kopplas till direkt laddporten.
– V2X, som är mycket viktigt för vår framtid, bidrar inte bara till att balansera energitillgång och efterfrågan, utan hjälper också samhället att använda förnybar energi. Den här elbilen är mer än bara ett fordon. Den stöder både kunder och samhällen med sina energibehov, säger Keiji Endo, Chief Planning Specialist.
Nissan passar också på att berätta att nya Nissan Leaf kommer ha premiär i nästa vecka, närmaste bestämt den 17 juni.
Kommentera