Det europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP har testat en av de mest populära elbilarna just nu, den nya Nissan Leaf som hade premiär i år.
När förra generationen av Nissan Leaf testades var det den första elbilen som fick högsta klassen och fem stjärnor. Och trots att Euro NCAP i år har skärpt kraven på testen klarade även nya Nissan Leaf testerna med bravur.
Indelat i fyra delar
Testerna är indelade i fyra delar där betygen sätts på en procentskala. På skydd av vuxna får Leaf 93% och skydd av barn får den 86%. På skydd av oskyddade trafikanter ger Euro NCAP Leaf 71% och den får 71% i förarstödsystem.
Resultat räcker till fem stjärnor. I filmklippet nedan kan du se kraschtestet i sin helhet. Följ denna länken för att läsa rapporten hos Euro NCAP.
Euro NCAP kommenterar
För oskyddade trafikanter kommenterar Euro NCAP att skyddet överlag är bra, bilens front och huv utgör inte ett större hot mot benen och de lägre regionerna på en fotgängare, däremot kan bilens A-stolpar vara en risk för huvudet hos påkörda fotgängare. Autobromsen bidrar till att öka säkerheten genom att undvika kollisioner med både bilar och passagerare.
Förarstödsystem är överlag bra också, men Euro NCAP känner sig tvungna att kommentera att Nissan Leaf saknar enkla funktioner som bältesvarnare bak vilket drar ner betyget. Lane-assist och en skärm som visar information om hastighetsbegränsningar och andra påbud höjer betyget.
Överlag fungerar Nissan Leaf bra för både vuxna och små passagerare, där de flesta kritiska områdena på krocktestdockorna klarade sig utan allvarligare skador.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.