Elon Musk såg till att Donald Trump vann presidentvalet i USA. Sedan dess har de två blivit ovänner. Nu kommer kanske en av de största lagändringarna som kan påverka Tesla där Musk sitter som VD. Men även andra tillverkare av elbilar påverkas.
– Jag har tillbringat timmar med att granska den slutliga versionen av Trumps ”Big Beautiful Bill”. Det innehåller mycket viktigt relaterat till elbilar, förnybar energi och mer, skriver Tesla-entusiasten Sawyer Merritt på plattformen X.
Men det är inga positiva ändringar för elbilar. Något som fått den amerikanska fordonsmarknaden att reagera. Idag meddelade Honda att man skrotar sina planer på en stor eldriven SUV för den amerikanska marknaden. Minskad efterfrågan och slopat statligt stöd anges som orsaken.
Landets skattelättnader för elbilar kommer att försvinna. Och det redan till hösten. Skatteavdraget på 7 500 dollar (71 000 kr) för nya elbilar försvinner den 30 september. Detsamma gäller avdraget på begagnade elbilar som idag är på 4 000 dollar (38 000 kronor).
Även skattelättnader för kommersiella eldrivna fordon som köps av företag försvinner. Det finns också idag skatteavdrag för byggnationer av laddstationer. Dessa kommer tas bort nästa sommar.

Uppgifterna har bland annat fått Tesla att reagera i USA. Nu frontar man tydligt vilka incitament man kan ta del av när man köper en elbil idag och med ett extra tryck på att de snart upphör.
Under de senaste dagarna har Musk ägnat sig åt att öppet marknadsföra ett nytt amerikanskt parti, som han menar kommer driva en bättre politik än USA:s två stora partier.
– Lagen fasar snabbt ut skattelättnader för vind-, sol- och elbilar samtidigt som det gör det billigare att borra och bryta efter fossila bränslen, skriver Yale School of the Environment i en text.
Jesse Jenkins, en energiexpert vid Princeton University skriver:
– Kina kommer att bli världens första elektrostat, den globala hegemonen inom ren teknik. Särskilt när det republikanska partiet tvingar USA att lämna konkurrensen obestridd och gräva djupare i vår roll som petrostat. 2000-talet kontra 1900-talet, skriver Jenkins.
Men alla är inte lika skeptiska:
– Batterier och elbilar är framtiden. Nästan alla större bilchefer håller med om denna uppfattning, och den har blivit offentligt upprepad av många av de valda tjänstemännen som röstade för att anta lagstiftningen. Den globala försäljningen av elbilar för passagerare har ökat med nästan 800 procent under de senaste sju åren och står nu för mer än en fjärdedel av den globala bilförsäljningen, sa Albert Gore, VD för ZETA.
– Även om det här lagförslaget gör betydande skada på hastigheten med vilken el- och batterisektorn kan fortsätta att skala upp kapaciteten i USA kommer det inte att stoppa de framsteg vi har gjort på en mycket kort tidsram, fortsatte Gore som menar att lagförslaget i slutändan kommer stärka USA:s bilindustri.
Andra stöd
När det gäller energiproduktion har sol- och vindkraftverk kunnat få skatteavdrag. Dessa tas bort i anläggningar som sätts i drift efter 2027. Även skattelättnader för den som energieffektiviserar sitt hem kommer att slopas.
Det kommer fortfarande vissa avdrag för den som tillverkar batterier till exempelvis elbilar. Men då måste de till störst del (minst 55 procent) innehålla material från USA, och dessutom måste de tillverkas i USA.
















Kommentera