Nya kärnkraftsbatteriet håller saker laddade i 50 år – lämpligt för elflyg?

Det kinesiska batteriföretaget Betavolt säger sig ha utvecklat det första kärnkraftsbatteriet i världen med en drifttid på 50 år. Det låter som science fiction men behöver kanske inte vara det i mindre applikationer.

Det lilla batteriet BV100 är inte större än en mynt och består av 63 kärnisotoper i en modul. Företaget kallar det för nästa generationens batteri och ser att batteriet kan vara extremt användbart i applikationer som telefoner, drönare och teknik som kräver lång användningstid.

– Betavolts atomenergibatterier kan tillgodose behoven av långvarig strömförsörjning i flera scenarier såsom flyg, AI-utrustning, medicinsk utrustning, mikroprocessorer, avancerade sensorer, små drönare och mikrorobotar, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Pilotbatteriet som företaget utvecklat kan leverera 100 mikrowatt i effekt med en spänning på 3 volt i ett format som mäter 15x15x5 millimeter. Batteriet genererar el löpande hela tiden motsvarande 8,64 joule per dag och 3153 joule per år. 

Inget farligt

Betavolt säger också att man inte behöver oroa sig för radioaktiviteten i atombatteriet och beskriver det som extremt säkert. Det kan inte fatta eld eller explodera till följd av skador eller om det utsätts för höga temperaturer. Energitätheten är också tio gånger högre än dagens litiumjonbatterier.

– Atomenergibatterier är miljövänliga. Efter halveringstiden förvandlas de 63 isotoperna till en stabil isotop av koppar som är icke-radioaktiv och inte utgör något miljöhot eller förorening, skriver företaget.

Strävan efter att miniatyrisera och kommersialisera kärnbatterier är något som finns utstakat i Kinas femårsplan för perioden 2021 och 2025. Även forskningsinstitutioner i Europa och USA arbetar också på utvecklingen av sådana batterier.

Batteritekniken i sin nuvarande form är kanske främst lämpat för mindre applikationer. Men för transportsektorn ser Betavolt framtida möjligheter inom främst flygindustrin och för att förverkliga elflygplan. Det talas inte om någon användning i elbilar – men även där skulle det antagligen råda bot på all världens räckviddsångest.

Den planerade produktionsstarten av ett batteri på 1 watt är planerat till 2025.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.