Uppdaterade elbilen Hyundai Kona får 490 km i räckvidd, V2L och fräsch design

Under året lanserar Hyundai en ny och uppdaterad version av Hyundai Kona Electric. Vi har redan fått se det rejäla designlyftet. Nu presenterar Hyundai också de tekniska specifikationerna för elbilen.

Nya Hyundai Kona Electric kommer i två utföranden. En Long Range-version med ett batteri på 65,4 kWh och en räckvidd på 490 kilometer (WLTP). Batteriet är marginellt större än den tidigare generationen och räckvidden likaså.

På Standard Range-modellen har batteriet vuxit från 39 kWh till 48,4 kWh. Hyundai specificerar inte räckvidden med den borde bli något längre än förra generationen som hade en WLTP-räckvidd på 305 kilometer.

Kona Electric är tvåhjulsdriven och Long Range-modellen får en motor med en effekt på 160 kW (218 hk). Standard Range-modellen är utrustad med en motor på 114,6 kW (156 hk).

Hyundai nämner inget om hastigheten på snabbladdningen, men att ladda från 10 till 80 procent ska ta 41 minuter. Effekten på AC-laddningen framgår inte heller. Genom batteriförkonditionering säkerställer Hyundai snabb laddning och bra räckvidd under vintern. Dessutom är laddningsporten uppvärmd som ska förhindra att laddluckan fryser. Som pricket över i:et är ladduttaget också upplyst.

Hyundai Kona Electric har blivit något större och rymligare. Hjulbasen är på 2660 mm lång. Bilens längd mäter 4355 mm, bredden 1825 mm och höjden 1575 mm. Bagaget lastar upp till 466 liter och frunken 27 liter.

I interiören ser vi två 12,3-tumsskärmar som inkluderar mediaspelare, navigering och förarinformation. Dessa kompletteras också av en HUD-display i vindrutan. En noterbar detalj är att Hyundai har flyttat upp växelväljaren från mittkonsolen till bakom ratten vilket ger mer förvaringsutrymme inne i kupén.

Ett högtalarsystem från Bose med åtta högtalare och en subwoofer ska ge ett surroundljud med en högkvalitativ lyssningsupplevelse.

Förassistanssystemet inkluderar flera säkerhetssystem som kollisionsvarnare, dödavinkelvarnare, fjärrparkering och förarövervakning. Bilen är självkörande upp till nivå 2 vilket inkluderar adapativ farthållare och filhållning. Nya Kona Electric har också enpedalskörning.

V2L och OTA

Med uppdateringen introducerar Hyundai också ny teknik i form av dubbelriktad laddning. Hyundai har placerat ett strömuttag i baksätet som kan driva elektriska enheter. Dessutom kan en adapter kopplas direkt i laddporten för att också plocka ström från det.

Hyundai introducerar också trådlösa OTA-uppdateringar till nya Kona Electric. Det ska göra det möjligt för Hyundai att skicka ut uppdateringar och förbättringar till bilen, samt också lansera nya mjukvarufunktioner.

I bilen finns också två USB-C-uttag fram och två bak samt ett 12-voltsuttag.

Mycket modernare

Genom den förbättrade tekniken kommer nya Kona Electric upplevas som betydligt mer modern vid sidan av den nya generationen IONIQ-modeller som Hyundai lanserat.

– Kona Electric kommer att spela en viktig roll tillsammans med våra IONIQ-modeller för att stärka Hyundais EV-ledarskap. Den nya modellen bygger på första generationens Kona Electrics goda rykte och är designad och konstruerad för att leda med dess många enastående egenskaper, kommenterar Jaehoon Chang, VD och koncernchef, Hyundai Motor Company.

Några svenska priser eller detaljer kring leveransstart är ännu inte presenterade. Priset på basmodellen av den tidigare generationen Hyundai Kona Electric startar på 419 900 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.