Nya eldrivna BMW M3 kommer få dig att att glömma V8:an

BMW Vision Neue Klasse hade premiär på IAA Mobility München.

I samband med bilmässan i München visade BMW upp sitt nya koncept BMW Vision Neue Klasse. Det är konceptet som ska illustrera den kommande BMW 3-serien, med lansering 2025. Ett tydligt tekniksprång, snabbare laddning, längre räckvidd och ett lägre pris är några av nyckelorden som satsningen innebär.

BMW kommer också lämna över den nya 3-serien till sin prestandadivision M. Från 2027 kan vi sedan förvänta oss en helt eldriven BMW M3. Den har av utvecklingschefen Frank Weber beskrivit med nyckelord som ”banbrytande” och prestanda ”långt över” dagens BMW.

– Nästa M3 kommer att vara helt batteridriven, sa Weber till reportrar under mässan. En förutsättning för de nya Neue Klasse-prestandamaskinerna är att man kan förmedla en distinkt körkaraktär. Något som M historiskt förmedlat genom kraftfulla V8-motorer.

”Glömmer bort motorljudet”

Weber berättade att en del kommit fram till han och har sagt att en riktig M-modell inte kan vara utan en stark bensinmotor. Men Weber menar att man också efterfrågar maximalt med prestanda och det är precis det som en elektrisk drivlina kommer att möjliggöra.

– Denna prestandamodellen kommer göra något långt bortom av vad folk är vana vid idag. I samma ögonblick som du sätter dig i en bil som har en megawatt i prestanda och du kan kontrollera varje enskilt hjul individuellt, då kan jag garantera dig att det inte kommer vara något fel med avsaknaden av motorljud. Hur bilen beter sig, det är otroligt, försäkrar Weber.

BMW M-chefen Frank van Meel är inte heller oroad för att M-divisionen satsar på elbilar:

– Vi har pratat med kunder och feedbacken är att 90 till 95 procent inte bryr sig om vilken riktning vi tar med drivlinorna. De vill bara ha en M-bil. Ja, vissa säger att om vi inte kör V8:an är de slut, men det är okej, det respekterar jag, säger Frank van Meel.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.