Xpeng premiärvisade under bilmässan i Paris sin nya elbil Xpeng P7+. En modell som verkligen är ett plus jämfört med nuvarande P7 men också många andra bilar på marknaden, speciellt när det kommer till kupéutrymmet.
Under presentationen var man extremt fåordig kring många av de tekniska detaljerna. Bilen ska först homologeras för Europa innan man ville dela med sig av dessa. Men bilens mått och låga förbrukning talade man gärna om.

Med en längd på 5056 mm är den exempelvis längre än Volkswagen ID.7 (4 961 mm) som jag spontant fick upp i huvudet när jag såg avtäckningen. Även hjulbasen är något längre med sina tre meter.

Mycket av utrymmen ligger i bagaget som är bland det rymligaste i sitt segment. Lastvolymen på bagaget är 725 liter. Om man fäller baksätet blir lastvolymen 2221 liter. Då är det möjligt att få in hela 33 kabinväskor i utrymmet.
Däremot avslöjade man under avtäckningen att man förväntar sig en WLTP-förbrukning på 14,9 kWh. Man jämförde sig gärna med Mercedes EQE med 17,0, samt BMW i5 med 17,3 och Audi A6 Avant med 16,8 kWh/100 km. Det säger väl dessutom någonstans var Xpeng vill positionera P7+.
Modellen har fått sina specifikationer på den kinesiska marknaden. Här nämns två motoralternativ på antingen 180 eller 230 kW samt ett batteri på 60,7 respektive 76,3 kWh. I Kina blir då räckvidderna 620 eller 710 kilometer enligt den väldigt generösa kinesiska körcykeln CLTC.
Det är inte sagt när Xpeng P7+ lanseras i Sverige, men klart är i alla fall att den kommer lanseras.
Christoffer från Elbilsmagasinet har också kollat in insidan:
Kommentera