Idag presenterar Renault produktionsklara versionen av nästa storsatsning på en ny elbil efter lanseringen av Zoe för 10 år sedan. Nya Renault Mégane E-TECH Electric plockar upp det gamla namnet Renault Mégane men erbjuder en helt ny förpackning, skriver Renault. Elbilen är Renaults första elbil i C-segmentet.
Mégane E-TECH Electric kommer i två utföranden. I det ena utföranden har Mégane E-TECH Electric en motor på 217 hästkrafter och ett batteri på 60 kWh som ska ge en WLTP-räckvidd på 470 kilometer. Eller omkring 300 kilometer om man kör i 130 km/h, tillägger Renault.
Den andra varianten kommer med ett mindre batteri på 40 kWh som ger en räckvidd på 300 kilometer. Den får också en något mindre motor på 130 hästkrafter. Båda modellerna kommer med snabbladdning på 130 kW och upp till 22 kW vid AC-laddning. På omkring 20 minuter ska det gå att få in 300 kilometer i räckvidd.

Batteriet i nya Mégane E-TECH Electric har en helt annan kemisk sammansättning än den som finns i Renault Zoe idag. Med 20 procent högre energitätheten väger batteriet endast 396 kilo vilket ger en totalvikt på bilen för 1624 kilo. Dessutom är det endast 11 centimeter högt, vilket ger Mégane en betydligt lägre profil. Det ska i sin tur ge bilen betydligt sportigare köregenskaper. Höjden mäter 1,5 meter, vilket är fem centimeter lägre än Volkswagen ID.3.
– Nya Mégane förkroppsligar el-revolutionen som Renault startade för mer än tio år sedan. Genom att demokratisera eltekniken lyckas Nya Mégane göra elbilen prisvärd, utan att kompromissa med effektivitet och körglädje. Det här nya fordonet som vi har skapat förmedlar känslor och vi föreställer oss det som elfordonets GTI, säger Luca de Meo, VD för Renault Group.

Bilen mäter 4,2 meter på längden och har en hjulbas på 2,7 meter. Trots att den är kortare än vanliga Mégan ska den vara betydligt rymligare. Den har fem sittplatser och ett bagage som rymmer 440 liter.
Förarmiljön sticker ut i elbilen. Bakom ratten sitter en 24-tums skärm som innehåller en förardisplay och multimediasystemet. Härifrån kan föraren styra det mesta i bilen.

Renault har strävat efter att skapa en elbil med exklusiv design och en del i det är att göra en så tyst kupé som möjligt. I golvet ligger en ljudabsorberande massa som ska reducera vägbuller i låg hastigheter.
Exteriören har fått spolformade dörrhandtag, som svänger ut när föraren närmar sig bilen, och det sportiga utseendet förstärks av dolda dörrhandtagen i C-stolpen som ger bilen ett coupé-liknande utseende. Det hela rundas av med sportiga 20-tums lättmetallfälgarna och distinkta LED-lampor fram och bak.
Renault Megane E-TECH Electric lanseras till våren 2022 i Sverige. De svenska priserna är dock inte fastställda ännu.
Kommentera