Mercedes-Benz nya elbil ska briljera när det kommer till effektivitet, räckvidd och snabbladdning. Upp till 790 kilometer i räckvidd och en låg förbrukning på 1,25 kWh/mil imponerar. Men för att briljera vid snabbladdning måste förutsättningarna var precis rätt.
Mercedes CLA är baserad på en 800-voltsplattform och vid en kompatibel 800-voltsladdare ska bilen kunna ta emot laddeffekter på upp till 320 kW. Att ladda det 85 kWh stora batteriet från 10 till 80 procent ska ta 22 minuter.
Rätt förutsättningar är alltså en 800-voltsladdare. Fel förutsättningar är en 400-voltsladdare för då kommer bilen inte kunna ladda alls. Inte ens med en låg effekt. Den informationen framkommer på Mercedes tyska hemsida om CLA.
– DC-snabbladdning är endast möjlig på laddstationer som stöder 800 V-teknik, skriver Mercedes och fortsätter: ”Observera att laddning inte är möjlig vid 400 V-laddstationer”.
Det är ett kontroversiellt val. Även om i princip alla nya snabbladdare som byggs idag är 800-voltsladdare och att det nu finns ett rejält rikstäckande nätverk av sådana laddare så går det inte undgå att stora delar av laddningsnätverket i Sverige som består av 400-volts därmed blir uteslutet.
Det mest uppenbara är exempelvis ett av de största nätverken, nämligen Teslas snabbladdare som inte har stöd för 800 volt.

Många andra biltillverkare som har valt en 800-voltsarkitektur har också valt att vara ”tillbaka-kompatibla” med 400-voltsladdare. Även om man inte kan få samma maximala laddeffekt med den lägre spänningen så brukar det i alla fall gå att ladda.
Mercedes meddelar dock att man gör vad man kan för att underlätta:
– För att säkerställa att du beger dig till rätt laddstation inkluderar MBUX Navigation detta direkt i ruttplaneringen när ruttvägledningen är aktiv. 400-voltsladdare visas inte i navigeringen, skriver Mercedes.
Allt om Elbil har sökt Mercedes-Benz i Sverige för en kommentar.
Kommentera