Nu är Lexus nya helt från grunden byggda elbil RZ 450e här. Elbilen som bygger på Toyota-koncernens plattform e-TNGA ger en elbil med en beräknad räckvidd på över 400 kilometer.
Elbilen lanseras endast som fyrhjulsdriven och drivs av två motorer med en total effekt på 230 kW. Den främre motorn är på 150 kW, medan den bakre har en effekt på 80 kW. I botten sitter ett batteri på 71,4 kWh.
Fyrhjulsdriften kallar Lexus för DIRECT4 och beskriver ett intelligent system som kontinuerligt balanserar fästet för alla fyra hjulen. Fördelningen av drivkraften mellan fram- och bakaxel kan justeras mellan 0 och 100 och från 100 till 0 inom loppet av millisekunder.
Precis som koncernsyskonet Toyota bZ4x kommer också Lexus RZ 450e med en generös batterigaranti. Lexus räknar med att batteriet ska bibehålla 90 procent av sin kapacitet efter 10 års körning.

Lexus delar inte med sig av några utförliga detaljer om laddning eller annan prestanda idag. Man förtydligar också att den uppskattade räckvidden på 400 kilometer endast är en uppskattning. Den officiella WLTP-räckvidden är ännu inte fastställd. Man har dock en målförbrukning på under 18 kWh per 100 km.
Koncernsyskonet Toyota bZ4X har i sitt fyrhjulsdrivna utförande en räckvidd på 466 kilometer. Den är dock motorsvagare, 160 kW jämfört med Lexus totala effekt på 230 kW.
Steer-by-wire
Lexus RZ 450e får också ett helt ny styrdon. Genom steer-by-wire-teknik tar man bort den mekaniska kopplingen mellan ratten och hjulen. Istället använder systemet en elektrisk koppling som sänder information från ratten till hjulen. Resultatet är omedelbar respons och mer exakt styrkänsla.
Under körningen innebär det att föraren kommer märka mindre vingel i ratten vid ojämna underlag. Likaså kommer den utmärka sig med mer stabil kontroll vid starka sidovindar där systemet kan gå in och parera.


Den traditionella ratten kan ersättas av en yoke-ratt vid tillvalet One Motion Grip. Yoke-ratten drar nytta av steer-by-wire-tekniken fullt ut. Från centerläge till fullt rattutslag behöver föraren endast vrida ratten med 150 grader vilket tar bort behovet av att korsa armarna.
Interiören

Interiören är medvetet utformad för att endast små rörelser av händer och ögon ska krävas för att manövrera fordonet. Placeringen av mätarna, head-up displayen och den 14 tum stora multimediaskärmen har optimerats, och instrumentpanelen har gjorts låg för att ytterligare förbättra förarens sikt framåt.

Kupén är formgiven som ett ljust och öppet utrymme, med trivselbelysning där det går att välja mellan ett brett spektrum av färger. RZ 450e har också en ny upplysningseffekt, ”In-ei”, som ger ett mönster av ljus och skuggor på dörrsidorna.
Som tillval finns också ett panoramatak som ökar känslan av rymd och ljus i kupén. Glaset är speciellt ytbehandlat för att reflektera bort infraröd strålning vilket minskar värmeinstrålningen under soliga dagar. Taket har även en elektrisk dimningsfunktion, som omedelbart skiftar från transparent till ogenomskinlig med en enkel knapptryckning.

Lexus RZ 450e går att reservera från och med idag. De första leveranserna kommer att ske i slutet av 2022. Idag finns inga detaljer om några svenska prisuppgifter.
Kommentera