Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Det finns flera biltillverkare med många spännande elbilar som snart kommer börja levereras. Flera av dessa modellerna har en oerhörd potential att också bli stora succéer. Här tar vi en titt på dessa som du snart kommer kunna se på våra svenska vägar.

På listan finns både nya tillverkare av elbilar, men också tillverkare som redan hunnit få ut tidigare modeller på marknaden. Gemensamt för elbilarna i listan är att de är nya modeller som kommer bli bland de bästsäljande elbilarna med start under 2020.

Annons

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 är troligtvis den mest efterlängtade nyheten för stunden. Volkswagen har förhoppning om att elbilen kommer ta samma revolutionerande position som ”Bubblan” eller VW Golf. VW ID.3 kommer i tre olika utförande, men lanseringsversionen får ett batteripaket på 58 kWh och en räckvidd på 420 km och en mängd extrautrustning. Priset har angetts till 410 000kr. Längre fram ska dock den minsta batterimodellen komma med ett startpris på 350 000kr.

Volkswagen ID.3 har också ett unikt ljussystem i interiören som ska kommunicera med föraren. Den unika headsup-displayen ska också vara en klass för sig. De första ID.3 kommer till sommaren 2020.

Polestar 2

Det vore fel att inte nämna Polestar 2. Efter Polestars första hybridbil Polestar 1 i miljonklassen blev det en välkomnad nyhet att lansera Polestar 2, en ren elbil i en betydligt mer plånboksvänlig prisklass.

Den är en bra utmanare till Tesla Model 3, och vi har tidigare jämför de två elbilarna i en annan artikel. Här hittar du Jämförelse av Polestar 2 och Tesla Model 3.

Priset för Polestar 2 är 659 000kr, och helt klart en dyr bil. Men den är faktiskt 10 000kr billigare än den Tesla Model 3 som har snarlik prestanda. Och den säljer.

De första Polestar 2 ska komma till Sverige inför sommaren 2020. Polestar har lovat att lansera en ännu lägre prissatt 2 längre fram.

Audi e-tron sportsback

Premiären för nästa elbil från Audi närmar sig. Den annalkande elbilen ska börja levereras under våren 2020. Men Audi har varit väldigt sparsamma med uppgifterna kring elbilen. Men vi tror definitivt att det finns en stor efterfrågan på en elektrisk Audi i ett sportigare utförande en SUV:en e-tron.

BMW iX3

BMW iX3 Concept – utställd under eCarExpo

BMW har länge hållit fanan högt genom en enda elbilsmodell BMW i3. BMW har sett elbilen som en experimentell bil som man ständigt lärt sig av sedan lanseringen 2013. Nu närmar sig premiären av nästa elbil.

BMW har under en lång tid arbetat på en SUV som endast visats som en konceptbil. BMW nya elbil kommer att ha en räckvidd på över 400 km. Elbilen har fått namnet BMW iX3 och ska börja tillverkas under 2020.

Den tyska biltillverkaren är en av få traditionella tillverkare som kan stoltsera med att ändå ha sålt och tillverkat en elbil nästan lika länge som Tesla haft igång sin storskaliga produktion. Att BMW kan, det vet köparna. Det kan ge BMW medvind i försäljningen.

Tesla Model Y

Det är svårt att inte nämna Tesla Model Y i sammanhanget om elbilar vi kommer se i betydande omfattning i framtiden. Vi räknar iskallt med att syskonbilen till Tesla Model 3 kommer bli precis lika stor succé. Denna SUV är ungefär 10% större än Model 3, och ger bland annat större och mer tillgängligt bagageutrymme. Efterlängtat i kombi-Sverige.

Model Y har en räckvidd på 540 km och priset startar på 630 180kr. Leveranser ska starta i början på 2021. Möjligtvis tidigare.

Volvo XC40 Recharge

Volvos första elbil är baserad på den populära SUV:en XC40. Elbilen som presenterades under hösten kommer med en räckvidd på 400 km. Eftersom Sverige är Volvos ”hemmamarknad” lär elbilen bli ett betydande inslag på våra vägar. SUV:en kommer dyka upp om knappt ett år – i augusti 2020.

Prislappen är lite mer osäker. Den modell som Volvo visade under lanseringen var en värstingmodell för 699 000kr. Det kan vara så att det dyker mindre vilda varianter med lägre prislappar. Det kommer vara klokt, just nu uppfattar många XC40 Recharge som dyr.

Byton M-byte

Byton är den enda kinesiska tillverkaren på listan. Den kinesiska tillverkaren gör sig redo att erövra den europeiska marknaden, och där är Sverige också med i planen.

Byton M-byte kommer att dyka upp så smått under 2020 i Europa och Sverige. M-Byte kommer erbjudas med två batteriutföranden. Ett batteri på 72 kWh och ett på 95 kWh. Räckvidden uppges från 360 till 460 km för de respektive batteristorlekarna.

Ännu finns inget svenskt pris, men ”Europa-prislappen” är omkring €45 000. Därtill tillkommer svenska skatter och moms.

Opel Corsa-e

Ännu en modell vi kan förvänta oss är Opels kommande elbil. Elbilen är baserad på storfavoriterna bland småbilar, Opel Corsa. Priset för Opel Corsa-e är 359 900kr och då får du en elbil med en räckvidd på 330 km. Något dyrare än Volkswagen ID.3 och något kortare räckvidd, men vi tror ändå att den kan bli relativt vanligt förekommande. Säljstarten gick i höstas, och vi räknar med leveranser under nästa år.

Skoda Citigoe IV, (nya) VW e-Up och Seat Mii

Dessa tre elbilar bygger på samma plattform och är Volkswagen-koncernens senaste tillskott (även om en äldre version av VW e-Up! funnits i några år). Elbilarna fick sig en uppdatering i höst, och även om de bygger på gammal teknik och inte den nya MEB-plattformen som ID.3 har så kommer dessa kunna slå stort. Priset är en faktor.

Vi väljer att klumpa ihop modellerna då de alla har snarlika prestanda och bygger på samma grund. Räckvidden för dessa små stads-elbilar är omkring 260 km. Priset varierar från 272 600kr för den dyrare VW, till 268 400kr för Skoda och 264 900kr för den lägst prissatta Seat. Det är relativt mycket elbil för pengarna. Hos de som behöver en elbil för att endast ta sig kortare sträckor blir dessa elbilar ett mycket skäligt alternativ.