Kinesiska elbilstillverkaren Nio har på senare tid lanserat två nya bilmärken: Onvo och Firefly. De två märkena ska utmana med stora serier på volymmarknaden. Den sista av de två, Firefly, ska ha ett särskilt fokus på kompaktsegmentet med låga priser.
Nu avslöjas en del av de tekniska detaljerna i samband med ett typgodkännande i Kina. Klart är att Firefly EV kommer få ett batteri på 42,1 kWh och en CLTC-räckvidd på 420 kilometer. Det ska då sägas att CLTC är en mycket generös mätmetod.

Precis som Nios egna elbilar kommer också Firefly erbjuda möjligheten till att genomföra snabba batteribyten, som alternativ till att ladda med sladd, avslöjar typgodkännandet. Firefly EV mäter 4003 mm i längd, 1781 mm i bredd och 1557 mm på höjden. Hjulbasen är på 2615 mm. Det avslöjas också att bilen väger 1492 kg varav batteriet står för 314 kg av den vikten.
Officiellt från Firfly beskriver man den kompakta elbilen som en stadselbil med plats för fem personer. Bland höjdpunkterna lyfter man fram en säv vändradie, ett bagage som lastar 1250 liter med fält baksäte och en frunk fram under huven på hela 92 liter.

Bilen har också nio krockkuddar och det senaste inom förarassistanssystem. Firefly har tidigare också bekräftat att man ska lansera Firefly i Europa någon gång under detta året.
Kommentera