Nya detaljer om Mercedes EQS – batteristorlek, motoralternativ och snabbladdning

Mercedes fortsätter att dela med sig av detaljerna kring sin kommande elbil Mercedes EQS. I dagarna har vi fått en räckvidd på 770 kilometer och innan dess fick vi se nya interiörbilder på Mercedes EQS.

Nu får vi fler detaljer kring elbilen som placerar sig i ett segment av lyxigare elbilar. Mercedes EQS kommer med två olika batteristorlekar. Det större batteriet har en användbar kapacitet på 107,8 kWh och sitter i den version som får en räckvidd på 770 kilometer. Det andra alternativet är ett mindre batteri på 90 kWh som ska ge en räckvidd på 640 kilometer.

Mercedes EQS kommer med tre olika drivlinor. Den angivna räckvidden för de två batterialternativen avser det mindre motoralternativet med bakhjulsdrift. Döpt till EQS 450+ erbjuder den en effekt på 245 kW. Topphastigheten är begränsad till 210 km/h.

Fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC har dubbla motorer som tillsammans producerar 385 kW. 255 kW från bakre motorn och 135 från den främre. Dessutom kommer en tredje Performance-version, men den beskriver Mercedes endast ”som är ännu mer kraftfull”.

Det vätskekylda batteriet är uppbyggda av 10 respektive 12 moduler med en arkitektur på 400 volt. Batteriet ska kunna tempereras inför avresa och inför laddning vilket ska säkerställa optimal räckvidd och laddhastighet. Trådlösa uppdateringar ska dessutom kunna optimera batteri och drivlina i framtiden.

Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 200 kW och man har stöd för Plug & Charge-teknik. Dessutom erbjudas snabb hemmaladdning med en 3-fas ombordladdare på 22 kW.

Mercedes har också presenterat sina batterigarantier för Mercedes EQS. Den täcker kapacitetsförlust och ska gälla i upp till 10 år eller 25 000 mil.

Världspremiären av Mercedes EQS kommer äga rum den 15 april klockan 18.00. Du kommer självklart kunna följa den här på Allt om Elbil.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.