Ny studie: De flesta elbilsbatterierna kommer hålla längre än elbilen, 20+ år

Foto: andreas160578/Pixabay

Redan för flera år sedan visade flera studier att batterierna som sitter i våra elbilar kommer att hålla riktigt länge. Ofta betydligt längre än den genomsnittliga bilen ens rullar på våra vägar. Det slog fordonsteknikföretaget Geotab fast i en studie 2019.

I snitt tappade en elbil 2,3 procent av sin kapacitet per år visade Geotags insamlade data då. Under 2024 har företaget genomfört en ny studie där resultaten tyder på att elbilsbatterierna har förbättrats avsevärt. Nu talar statistiken istället om en genomsnittlig degradering på 1,8 procent per år. Där de bäst presterande modellerna endast påvisade en degradering på en procent.

Forskarna på Geotab menar alltså att det i praktiken betyder att ett batteri i en elbil skulle kunna komma att hålla i 20 år eller mer, om de följer den genomsnittliga degraderingen på 1,8 procent.

– De allra flesta batterierna håller längre än fordonets livslängd och kommer aldrig att behöva bytas ut. Om ett genomsnittligt elbilsbatteri försämras med 1,8 % per år, kommer det fortfarande att ha över 80 % hälsotillstånd efter 12 år, vilket i snitt är den vanliga livslängden för en fordonspark, skriver Geotab.

Det ska också sägas att åldrandet i ett elbilsbatteri inte är linjärt, en större del av åldrandet kommer de första åren samt mot slutet av batteriets livslängd. Det finns alltså en lång period i mitten av ägandet där åldrandet är litet. Geotab har fortfarande inte observerat tillräckligt många batterier som nått slutet av livslängden för att kunna säga exakt hur brant åldrandet blir mot slutet.

Detta påverkar också

Det finns också andra faktorer som påverkar livslängden på batteriet utöver åldrandet, även om de är av mindre betydelse. Geotab skriver bland annat att batterierna mår bättre i mildare klimat. Dessutom är det bättre att välja en elbil med ett vätskekylt batteri än ett med ett luftkylt sådant.

Man behöver nödvändigtvis inte vara orolig för batterihälsan i en bil som rullat långt, skillnaden i åldrandet är marginellt mellan en högmilare och lågmilare som körts under samma förutsättningar i övrigt.

Däremot kan det vara klokt att undvika en högmilare som snabbladdats ofta. Snabbladdning är en faktor som påskyndar åldrandet visar datan, men Geotab påpekar att man då kikade på extremfall för att se den skillnaden.

Bästa tipsen för att maxa livslängden

Genom att bo i ett mildare klimat, välja en elbil med vätskekylning och prioritera AC-laddning och se till att bilen håller en batterinivå på mellan 20 till 80 procent när den står parkerad kommer man att maximera livslängden på batteriet.

Man ska inte heller vara rädd för att köra långa sträckor, det påverkar inte batteriets livslängd. Snarare blir besparingen större ju längre man kör, vilket förbättrar helhetsekonomin jämfört med i en bil med en förbränningsmotor.

Geotab bevakar i realtid vagnparkstjänster med hyr- och leasingfordon i USA. Datan om elbilar är insamlad från 10 000 fordon.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.