Ny Skoda Enyaq med kraftigare motor, längre räckvidd och mer premium

Skoda har idag visat upp en ny premiummodell av sina elbilar Skoda Enyaq och Enyaq Coupé. Med Skoda Enayq Laurin & Klement kommer en rad nya designuppdateringar, men också ett nytt batteri och ny drivlina.

I drivlinan sitter nu en ny elmotor som ökar effekten till 210 kW (282 hk). Det är mycket möjligt att det är samma nya och mer effektiva elmotor som kommer sitta i kommande Volkswagen ID.7.

Den bakhjulsdrivna Enyaq L&K 85 klarar nu 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder vilket är nästan två sekunder snabbare än den tidigare bakhjulsdrivna Enyaq iV 80. Räckvidden blir upp till 570 kilometer. Fyrhjulsdrivna Enyaq L&K 85x klarar 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder och får en räckvidd på upp till 550 kilometer.

Skoda har dessutom optimerat batteriets laddningskurva. Det gör att Enyaq L&K nu kan ladda från 10 till 80 procent på mindre än 30 minuter. En nyhet är också att Skoda introducerar en förvärmningsfunktion för batteriet inför snabbladdning. Föraren kan välja att starta förvärmningen manuellt, eller låta den aktiveras automatiskt baserat på data från navigationen.

Lyxigare och mer komfort

Utrustningspaketet Laurin & Klement introducerar bland annat en mer högupplöst mittskärm, ett L&K-emblem på ratten, accelerations- och bromspedal i aluminium och detaljer i svart pianolack

För interiören kommer Skoda erbjuda två designval, antingen en läderklädsel i beige eller svart. Framstolarna har ventilations- och massagefunktioner, som blir exklusiva för L&K-versionen. Genom infotainmentmenyn kan passagerarna välja mellan de tre funktionerna ”ventilation”, ”värme” och ”värme med ventilation”, aktivera massagefunktionen och styra stolsjusteringen.

Skoda Enyaq L&K får stötfångare, diffusor och ytterbackspeglarna i kulören Platinum Grey. Andra signum är sidokjolar lackade i karossen färg som kompletteras av fönstervågar och takräls i krom.

Dessutom slopar Skoda också iV-suffixen som stor i anslutning till Enyaq-logotypen på bakluckan. Det namnbytet kommer också spilla över på övriga varianter i Enyaq-familjen.

I övrigt är Skoda sparsamma kring detaljerna. En kvalificerad gissning är att många av dessa uppdateringarna på sikt också kan spilla över till nästa generationens Enyaq som Skoda har på gång.

Några uppgifter om när säljstarten är eller vad de svenska priserna blir har inte kommunicerats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.