Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Igår firade Volkswagen starten på serietillverkningen av nya elbilen Volkswagen ID.3. Att Volkswagen är oerhört stolta över sin nya elbil och fabriken framgick tydligen under premiären. VW beskriver ID.3 som en tusenkonstnär som kan klara vardagens alla utmaningar.

– ”ID.3 kommer att ge ett viktigt bidrag till genombrottet av e-mobilitet. Den gör hållbar individuell rörlighet tillgänglig för miljontals människor och är en milstolpe för vårt företag på vägen att bli klimatneutralt år 2050”, sade koncernchef Herbert Diess vid måndagens invigningsceremoni i Zwickau.

Annons

Volkswagen ID.3 kommer med tre batterikapaciteter: Standardversionen är på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km. Det mellanstora batteriet har en kapacitet på 58 kWh, som också är den som lanseras först har en räckvidd på upp till 420 km. Det största batteriet med kapacitet på 77 kWh, utökar räckvidden till upp till 550 km.

ID.3 kommer med snabbladdning på 100 kW. Grundversionen kan få en räckvidd på upp till 290 km efter 30 minuters laddning.

– ”Produktionsstarten för ID.3 markerar början på en ny era för Volkswagen – fullt jämförbar med ”Bubblan” eller Golf. Zwickau ska bli den ledande anläggningen för denna nya era inom bilindustrin. Steg för steg ställer vi nu om tillverkningen från fossildrivna bilar till helt eldrivna. På så sätt inleder vi ett systemskifte inom bilindustrin som kommer att vara helt slutfört inom de närmaste 10 eller 20 åren”, sade Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

Inledningsvis kommer fabriken tillverka 30 ID.3 om dagen. Under våren kommer den siffran gå upp till 800 bilar om dagen. Nästa milstolpe blir sedan 1500 bilar om dagen.

I Sverige startar grundpriset under 350 000 kronor för Volkswagen ID.3. Lanseringsversionen 1ST Edition är prissatt från 410 000kr. ID.3 lanseras under sommaren 2020. 35 000 kunder i Europa har förbokat en ID.3, uppger VW.

Fakta & siffror

  • 8 000 personer arbetar vid fabriken i Zwickau.
  • 13 000 utbildningsdagar har de anställda deltagit vid totalt inför omställningen till e-mobilitet.
  • 1 700 produktionsrobotar kommer att användas i Zwickau. Mycket av den befintliga utrustningen kommer att återanvändas, inte bara i Zwickau utan också vid andra av koncernens fabriker.
  • Cirka 6 miljoner Volkswagen-bilar har rullat av monteringsbanden här sedan 1990 (framförallt Polo, Golf, Golf Sportscombi och Passat).
  • 8 MEB-fabriker i Europa, Kina och USA kommer att ingå i Volkswagens produktionsnät 2022.
  • 330 000 elbilar per år kommer att tillverkas i Zwickau när den sista utbyggnadsfasen avslutats 2021.
  • Märket Volkswagen kommer att lansera fler än 20 elbilsmodeller fram till 2025 på den globala marknaden.
  • 9 miljarder euro är det belopp som märket Volkswagen kommer att investera i e-mobilitet fram till 2024.
  • 22 miljoner elbilar, de flesta av dem byggda med den nya MEB-plattformen, är de produktionsmål som Volkswagen-koncernen har satt upp fram till 2028.
  • 1,2 miljarder euro investerar Volkswagen på omställningen av produktionsanläggningen i Zwickau.
  • 1 800 000 m2 är den yta som anläggningen i Zwickau upptar – 1 400 000 m2 av den utgörs av byggnader. Under omställningsarbetet till elbilar kommer ytterligare cirka 50 000 m2 fabrikslokaler att uppföras.