Efter att under många år ha setts som en pionjör inom elbilar med Nissan Leaf är det dags för Nissan att öka takten ytterligare. Inatt berättade Nissan om sina planer på att satsa motsvarande 161 miljarder kronor (2 biljarder yen) under de kommande fem åren.
Nissan berättar att man kommer att lansera 15 helt eldrivna modeller samt 8 elektrifierade modeller. Målsättningen är att hälften av alla bilar man säljer 2030 ska vara laddbara bilar (elbilar eller laddhybrider). I Europa är målsättningen 75 procent redan till slutet 2026.
– Vi är stolta över vår långa erfarenhet av innovation och vår roll i att bidra till el-revolutionen. Med våra nya ambitioner fortsätter vi att ta ledningen när det gäller att påskynda det naturliga skiftet till elbilar genom att locka kunder med attraktiva erbjudanden genom att skapa spänning, möjliggöra förändringen och skapa en renare värld, säger Nissan COO Ashwani Gupta.
Solid state batteri till 2028
Nissan berättar också att man kommer göra framsteg inom batteriutveckling. Till 2028 kommer man sänka kostnaderna på batterier med 65 procent. Det når man genom att utveckla litiumjon-batteriet och kunna utesluta mineralen kobolt helt och hållet.
Nissan planerar också att lansera ett solid-state-batteri (ASSB) till slutet av 2028 med pilottester som startar redan 2024. Tekniken kommer att minska laddtiderna med en tredjedel och göra elbilar mer effektiva och tillgängliga, förklarar Nissan.
Förväntningen är också att kostnaden för batterierna ska minska till $75 per kWh vid 2028 och på sikt till $65 vilket ska ge elbilar som är billigare än en bil med förbränningsmotor.
Flera nya koncept

Nissan har också presenterat flera nya koncept, vilket ska illustrera vägen framåt. Ett av koncepten (avbildat ovanför) är nästa generations eldrivna crossover som fått namnet Chill Out.
Den bygger på den gemensamma plattformen CMF-EV som man utvecklar i samarbete med Renault. Elegant och modern design tillsammans med avancerad säkerhetsteknik är några av Nissans ledord kring bilen.
I en lite mer avlägsen framtid finns ytterligare tre nya koncept. Det är dessa som ska illustrera Nissans storsatsning på elbilar och visa möjligheterna som en ny elektrisk plattform kan medföra.

Nissan Max-Out är en tvåsitsig sportbil och den elektriska drivlinan kommer att medföra mycket bättre stabilitet och komfort än vad som tidigare gått att leverera i en sportbil. Med konceptet vill Nissan lyfta fram låg vikt, låg tyngdpunkt och avancerad fyrhjulsdrift.

Nästa koncept är Nissan Surf-Out. Målet är att producera en bil som ska erbjuda en hög komfort oavsett underlag. Surf-out signalerar märkets planer på off road-prestanda, V2G, utökat lastutrymme och avancerad fyrhjulsdrift.

Tredje konceptet är Nissan Hang-Out. Konceptet ska utmana traditionella interiörer i bilar. Det ska visa oss ett nytt sätt att spendera tiden medan vi är påväg. Bilen är dessutom utvecklad för att bidra med hög komfort, genom minskade vibrationer vilket ska motverka åksjuka eller göra det enklare att arbete i bilen under färd. Nissan lyfter fram det låga och platta golvet, tysta och bekväma kupén, avancerad fyrhjulsdrift och avancerade förarassistanssystem.
Kommentera