Kinesiska elbilstillverkaren Nio klev i höstas in i Sverige. Först ut var den eldrivna premiumsedanen Nio ET7. Nu startar Nio också leveranserna av nästa modell, suven Nio EL7. De första bilarna levereras nu i mitten av februari.
Bland höjdpunkterna är en dragkapacitet på hela 2000 kilo. Därmed placerar sig Nio högt upp på listan med elbilar med hög dragvikt. Endast Tesla Model X (2250 kg) och BMW iX (2500 kg) erbjuder en högre vikt.
– Med sin höga tekniknivå, goda utrymmen, 2 000 kilos dragvikt och förstklassig design och finish är nya NIO EL7 den helelektriska suven som Sverige har väntat på, säger Mattias Lundgren, vd för NIO Sverige.

Nio fortsätter att erbjuda sina bilmodeller med ett alternativ av flexibla prenumerationsmodeller och köpalternativ. Grundpriset för Nio EL7 startar på 839 000 kronor. Därtill kan man antingen välja att köpa ett batteri eller leasa det för att få tillgång till märkets batteribytarstationer. Det går också att prenumera på hela bilen.
Storlek | Köpa batteri | Hyra batteri |
---|---|---|
Long (100 kWh) | 240 000 kronor | 2 999kr/mån |
Standard (75 kWh) | 130 000 kronor | 1 799kr/mån |
Nio EL7 med det lilla batteriet på 75 kWh har en räckvidd på 391 kilometer. Med det stora batteriet på 100 kWh blir räckvidden 509 kilometer. Den är utrustad med dubbla motorer som totalt levererar 480 kW (640 hk), är fyrhjulsdriven och klarar 0-100 km/h på 3,8 sekunder.

Interiört vill Nio förmedla en känsla av vardagsrum med omsorgsfullt utvalda designinslag. En hjulbas på 2 960 mm säkerställer en rymlig kupé med gott om utrymme. Bagageutrymmet lastar 685 liter.
Bonusvideo:
Nio ser också annorlunda på långresor. Som ett alternativ till snabbladdning erbjuder man också ett betydligt snabbare batteribyte. Det gör det möjligt att byta batteriet på fem minuter. Kolla in när jag provkör syskonmodellen Nio ET7 och byter batteri halvvägs på min resa från Göteborg till Stockholm:
Du kan också läsa om min provkörning av sedanen Nio ET7 här.
Kommentera