BMW i4 är märkets första eldrivna modell i mellanklassen. Idag berättar BMW att det första färdiga exemplaret har rullat av produktionslinan i München.
– För fabriken och teamet är lanseringen av BMW i4 en milstolpe för elektrisk mobilitet. År 2023 kommer mer än hälften av alla fordon från anläggning i München att vara elektrifierade, säger Milan Nedeljković, styrelseledamot för BMW:s produktion.
Att få igång produktionen har dock varit en utmaning skriver BMW. Fabriken i sig har anor som är närmare 100 år gamla. Dessutom ska modellen tillverkas sida vid sida med andra modeller. BMW har varit tvungna att utveckla produktionslinan för eldrift utan att påverka den ordinarie produktionen.
– Vi lyckades integrera det nya fordonet i våra befintliga system utan att stoppa produktionen. Vår verkstad är ett lysande exempel på intelligent och effektiv integration. De flesta av de nya produktionsprocesserna för BMW i4 kan utföras av befintliga verkstadssystem, tillade Peter Weber, direktör för BMW Group Plant München.

BMW i4 kommer i två versioner: BMW i4 eDrive40 och BMW i4 M50. I grunden är de utrustade med ett batteri på 83,9 kWh som har 20 procent högre energidensitet än det batteriet vi finner i BMW i3.
BMW i4 M50 är prestandamodellen. Den är utrustad med dubbla motorer med en totalt maximal effekt på 544 hästkrafter. Räckvidden är upp 510 kilometer och 0-100km/h ska den klara på 3,9 sekunder.
Den andra varianten är BMW i4 eDrive40 och en motor på bakaxeln som producerar en effekt på 340 hästkrafter. Här görs sprinten 0-100km/h på 5,7 sekunder. Räckvidden blir dock lite högre med upp till 590 kilometer. Modellen får dessutom dragkrok och får dra 1600 kg.
Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 200kW och för hemmaladdning finns en ombordladdare på 11 kW. Priserna för BMW i4 startar på 625 000kr.
Kommentera