Nu pausas kritiserade förslaget om bonusbilar: Tidigare ägare kan inte hållas ansvariga för en export

Det finns företag som utnyttjar miljöbonusen till elbilar för att tjäna pengar på att exportera elbilar. Regeringen ser det som ett problem, då miljöinvesteringen inte kommer till nytta i landet.

För att stoppa exporten skulle den första ägaren som får miljöbonusen stå som ansvarig för att elbilen stannar inom Sverige i fem år. Om elbilen går på export skulle ägaren betala tillbaka miljöbonusen på 60 000 kronor. Förslaget möttes av kraftig kritik. Nu säger i stort sett varenda remissinstans också stopp.

Den första ägaren kan inte stå som ansvarig för vad framtida ägare gör. Dessutom ansåg man att det skulle göra människor rädda för att köpa en elbil om de riskerar att bli återbetalningsskyldiga i framtiden. Planen var att införa de nya reglerna från och med årsskiftet. Nu pausas de alltså.

– Innan vi beslutar om nästa steg krävs en noggrann genomgång av alla remissvar och kritik. Vi räknar med att ge besked om en uppdaterad tidsplan i början av nästa år, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet till Dagens Industri.

Till sommarens införs en ny höjd miljöbonus för elbilar. Det är inte säkert att de nya reglerna kring export blir klara tills dess. Regeringens dilemma är att det är problematiskt att kräva tillbaka en bonus samtidigt som det också är problematiskt att förbjuda vidare handeln och export.

I Sverige finns det idag strax över 60 000 elbilar i trafik. Omkring 26 000 av dessa elbilar är registrerade i år. En ökning med 52 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har vi under året exporterat 1753 elbilar. Det är en ökning med 8,6 procent jämfört med samma period förra året.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.