Nu måste alla taxi i Oslo vara elbilar

För fyra år sedan klubbade Oslo kommun igenom nya regler om stadens taxibilar. De måste från och med imorgon vara elbilar. De eldrivna taxibilarna som redan idag varit i majoritet i staden bidrar till en tystare stadsmiljö i Oslo.

– Det finns många taxibilar i Oslo. Att helt elektrifiera taxiparken bidrar till en bättre stadsmiljö och innebär att Oslo minskar sina växthusgasutsläpp från transportsektorn, säger Per Maltun, ledare för Oslos elbilsförening.

För att göra det möjligt har Oslo kommun installerat snabbladdare reserverade för taxibilar i staden. Totalt finns det 29 stycken snabbladdare exklusiva för taxi. Tio av dessa är placerade vid centralstationen där taxibilarna ofta står uppställda.

– Nu kan jag stå här och ladda medan jag väntar på kunder. Det tycker jag är bra, säger taxiförare Abdirazik Khalif till tidningen Aftenposten.

Beslutet har inte varit helt okontroversiellt. I somras försökte sex stycken taxiförare stämma Oslo kommun. De ville stoppa förslaget. De ansåg bland annat att det fanns en brist på snabbladdare och att man inte hade någon kontroll för att alla åkare skulle följa regelverket.

– Det saknas bland annat laddkapacitet i förhållande till kommunens egna beräkningar, uppföljning och kontroll av att beslutet följs. Vi har alltid varit med på det gröna skiftet och anser att det är bra att byta till utsläppsfria bilar men det är inte rätt tidpunkt, sa Glenn Tuxen, en av åkarna bakom stämningen.

Kommunen höll däremot inte med om att man inte hade alla rutiner klara. Man ansåg inte heller att laddningsinfrastrukturen skulle vara bristfällig.

– Laddningsmöjligheterna i Oslo är bra, tack vare riktade insatser av laddare under lång tid, både inom offentlig och privat sektor. Jag vill ändå ha ett nära samarbete med taxibranschen nu när nollutsläppskravet träder i kraft. Elbilar behöver laddare och kommunen måste bidra till att få ännu mer fart på utvecklingen. Vi är på god väg med att bygga fler snabbladdare som taxibilar kan använda och även i olika delar av staden, kommenterar Marit Kristine Vea, kommunalråd för miljö och transport.

.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.