Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

En uppgraderad Kia e-Niro är här knappt ett år efter Sverige-premiären. De populära elbilen står för nästan 10 procent av de registrerade elbilarna i år och nu blir den lite bättre.

Kia e-Niro får i samband med uppdateringen bland annat snabbare laddning. Den inbyggda 3-fasladdaren kan nu ta emot 11 kW, istället för tidigare 7,2 kW. Det ska korta laddtiderna avsevärt vid exempelvis hemmaladdning. Batteriets storlek på 64 kWh är detsamma som innan och körsträckan på en laddning kvarstår vid 455 km.

Exteriört får elbilen inget lyft, men interiören och instrumentpanelen får några uppdateringar för att mer likna Niro Hybrid. Pekskärmen i mittkonsolen växer till 10,25 tum. Den utrustas med Apple CarPlay och Android Auto, förbättrad röststyrning och numera går det att koppla upp sig med två mobiltelefoner samtidigt via bluetooth.

Numera är också e-Niros uppkopplade system standard och ägaren kan hålla koll på elbilen via sin smartphone. Det går exempelvis att få bilens geografiska position, aktivera klimatanläggningen, låsa och låsa upp bilen, skicka vägbeskrivningar inför en resa, kontrollera batteristatus samt påbörja, avbryta eller återuppta en laddning. Systemet levererar också trafikinformation, väder och uppdaterad information om laddstationer i realtid.

Uppdaterade Kia e-Niro får nytt pris

Den uppdaterade Kia e-Niro får nya prislappar i samband med uppdateringen. Precis som tidigare kommer den i tre utrustningsnivåer Advance, Advance Plus och Advance Plus Tech. Grundpriset för instegsmodellen är numera 481 900 kr. Den blir beställningsbar i december med första leveranser under första kvartalet av 2020.