När man grottar ner sig i kommentarsfält och diskussioner om elbilar så kan man hitta både den ena och andra godbiten. Härliga, syrliga, spekulativa kommentarer om elbilarnas ofullständighet. De är odugliga och har ägare som är så korkade att de inte fattat att de i själva verket bara köpt en symaskin. De är bara en fluga som snart försvinner.
Jag har snart skrivit om elbilar i 10 år, Jag har sett allt. Jag har sett kritik som varit befogad, som teknikutvecklingen sedan rådit bot på som förväntat. Men jag har också sett både den ena och andra syrliga kommentaren som är så ogrundad att det snarare blir komik på hög nivå.
Många kommentarer baseras så klart på teknikrädsla, okunskap eller att lämnas utanför elektrifieringen och bli stående med sin bensinbil med hot om höga skatter, bränslepriser och raserad privatekonomi. Men sådant kommer ju ge sig med tiden. Ett ökat kunskapslyft, bättre elbilar och en växande begagnatmarknad kommer skapa ett bredare inkluderande.
Anekdot: ”Den delen av argumentationen påminner så väl om en incident i min barndom på 1990-talet när en klasskompis skrattade åt mig och kallade mig för datanörd för att jag kunde skriva snabbt på tangentbordet med två händer utan att titta på det. Hem-PC-reformen, bredband till alla och smartphones, nu skulle ingen reagera på mina flinka tangentbordsfingrar”.
Det handlar inte om det
Det är inte denna oron jag vill lyfta fram, jag köper nämligen den biten rakt av. Istället är det en helt annan debatt, där man går till angrepp mot elbilsägare, sprider rena lögner och ibland dessutom direkt riktade otrevligheter av helt andra orsaker.
Bakom dessa finns nämligen en helt annan rörelse och samlad kraft. Det är krafter som tydligt vill hålla fast vid förbränningsmotorer, bensin och diesel och det genom att avskräcka människor från att köpa elbilar.
Det är fritt att spekulera vem som ligger bakom dessa, men det kan vara allt från intresseorganisationer, till nationer, företagare och stora globala företag som är djupt investerade.
Under de 10 senaste åren har jag sett ett tydligt mönster. Dessa rörelser har en mer organiserad kraft än enskilda individer som kommer in och lättar på trycket ibland. Hos de enskilda individerna går det att ta reda på ”var skon klämmer”.
Hos den andra gruppen är det bara ett blankt nej.
Ett uppsving – igen
Den mer organiserade rörelsen har en helt annan karaktär. De är inte slumpartade, och de kommer inte med spontana infall att kommentera på enskilda händelser. Med mina 10 år i ”elbilsbubblan” skulle jag säga att de är väldigt förutsägbara och reagerar mer proaktivt på vad som faktiskt händer i omvärlden på ett mycket större plan.
Det händer varje gång när elbilar gör stora genombrott globalt eller i Sverige, där vi som en av världens ledande elbilsnationer så klart blir extra utsatta. På svenskt plan skedde det exempelvis när försäljningen av elbilar sköt i höjden 2022-2023. Det under en period när mer än hälften av alla nya bilar som såldes var elbilar, när marknaden översvämmandes av pressade elbilspriser och de sista subventionerna av den dåvarande klimatbonusen spelade ut sin rätt.
Nu händer det igen. Under den senaste tiden har jag återigen observerat att denna kraft börjat bubbla igen. Det kan bland annat ledas till tydligt organiserade trollfabriker som agerar i mer eller mindre öppna Facebook-grupper med tusentals (ibland ovetandes) fotsoldater som hetsas till att gå i attack i kommentarsfält runt om i sociala medier för att sprida gruppens agenda.
Agerandet tyder bara på en sak. Det är en reaktion på en ny generation elbilar som nu lanseras med bättre räckvidder, snabbare laddning och lägre priser. Det är en reaktion på politiska incitament, investeringar och regler som kommer göra elbilar ännu mer attraktiva än bilar med förbränningsmotorer.
Detta gillar inte dessa grupperingar och den nu snabba eskaleringen tyder bara på en sak: Vi står inför en ny stundande elbilsboom som lurar runt hörnet i närtid.
Med det sagt, så finns det så klart fortsatta hinder att övervinna när det gäller priser, infrastruktur och kunskap. Men allt sådant där löser sig alltid, förr eller senare.
















Kommentera