Nu får Volvo i Göteborg sina stora megapressar till framtidens elbilar

Volvos stora press.

Volvo Cars ska bygga elbilar både billigare och effektivare. Det ska Volvo uppnå genom miljardinvesteringar vid produktionsanläggningen i Torslanda som utannonserades förra året. Volvo ska, likt Teslas gigapress-teknik, börja gjuta framtidens elbilar i större karossdelar genom så kallad megacasting-teknik.

Nu berättar Volvos leverantör Bühler Group att man levererat och påbörjat installationen av de två första presserna vid Volvo i Torslanda. Megacasting-maskinerna av modell Carat 840 är stora som hus med en höjd på hela 7,6 meter.

120 lastbilar krävdes för att transportera de två pressarna till Göteborg som tillsammans väger mer än 2000 ton när de är färdigmonterade.

Volvos nya press av modell Carat 840.

Carat 840 har en låskraft på 8 400 ton och kan injicera över 200 kg flytande aluminium i en form. Detta pressas sedan samman till en del på mindre än två minuter, berättar Bühler.

Megagjutning i framtidens Volvo.

– Med de här investeringarna tar vi ett viktigt steg mot vår helt elektriska framtid och förbereder oss för ännu mer avancerade och bättre elektriska Volvobilar. Torslanda är vår största fabrik och kommer att spela en avgörande roll i vår pågående omvandling, sa den tidigare Volvo-chefen Håkan Samuelsson förra året i samband med tillkännagivandet om den nya metoden.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.