Nu får elbilen Skoda Enyaq också ett RS-emblem – premiär för Skoda Enyaq RS iV

När Skoda satte prestandaemblemet RS på sin första elbil valde man att göra det på Skoda Enyaq Coupé. Den sportiga RS-modellen i form av en suvcoupé fick både mer prestanda, sportchassi och en hel del visuellt sportiga detaljer.

Nu får även ”vanliga” Skoda Enyaq iV utan coupésilhuetten fått samma RS-behandling. Idag visar Skoda upp Skoda Enyaq RS iV för första gången. Det vi ser är samma fyrhjulsdrivna drivlina som levererar 220 kW (299 hk), klarar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder och får en toppfart på 180 km/h.

Det större akterpartiet ger ett något utökad bagageutrymme på 585 liter, vilket är 15 liter mer än coupé-varianten. Med fällt baksäte ryms 1710 liter. Skillnaden på räckvidden med det mer kantiga akterpartiet är försumbar, Enyaq RS iV tappar endast fyra kilometer och får en WLTP-räckvidd på 504 kilometer med ett batteri på 82 kWh.

I våras provkörde jag coupésyskonet. Mina reflektioner var att för den som söker en sportigare och tuffare Enyaq så var RS-coupémodellen definitivt rätt val. För den som sökte ett mer praktiskt och rymligare alternativ var ”vanliga” Enyaq rätt väg att gå. Nu får vi genom Enyaq RS iV ett praktiskt, rymligt och sportigt alternativ i samma paket. Tillskottet kan bli en fullträff!

RS-modellen inkluderar utöver mer prestanda dekorativa detaljer i kolfiberlook på instrumentbrädan och dörrpanelerna samt pedaler i aluminium och uppvärmda sportstolar med integrerade nackstöd, med RS-logotypen.

Exteriören får också RS-specifika detaljer: Här nämns bland annat svarta fönsterbågar, sidospegelkåpor och sidokjolar som är lackerade i karossfärgen. Signumet är den lysande grillen som består av 131 ljusdioder.

Ännu finns inga svenska priser, eller något mer bestämt lanseringsdatum. Gissningen är väl att det kommer att ligga i trakterna runt Skoda Enyaq RS Coupé, alltså runt 699 000 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.