Nu är Xpeng P7 här – jag har tagit en första titt

Nu lanserar Xpeng två elbilar på den svenska marknaden. En av modellerna är sportsedanen Xpeng P7. Modellen lanserades för första gången i Kina och Norge, för ungefär två år sedan.

Nu inför lanseringen i Sverige, Danmark och Nederländerna har Xpeng uppgraderat modellen. Bland annat får den snabbare laddning och värmepump. Två betydande uppgraderingar.

Jag tog en närmare titt på Xpeng P7 under en statisk pressvisning inför lanseringen i Sverige. Mina spontana reflektioner är att den är tuff och sportig elbil, med en hel del unika designdrag. Speciellt utmärkt är specialversionen Wing Edition med ”lambo-dörrarna” som också kommer till Sverige.

Men det går så klart inte att undgå att det handlar om en sedanmodell, och då hamnar den automatiskt som utmanare till exempelvis Tesla Model 3 och då kan det bli tufft. Speciellt prismässigt. Efterfrågan på den här biltypen är dessutom begränsad i Sverige där vi allt mer lockas av större suvar.

Xpeng P7 kommer i tre olika utföranden. En modell som prioriterar räckvidd och en modell som premierar prestanda. Lägg där till den speciellt utmärkande Wing Edition med sina unika lambodörrar.

Xpeng P7:Long RangePerformanceWing Edition
Drivning:RWDAWDAWD
Effekt:203 kW
(276 hk)
348 kW
(473 hk)
348 kW
(473 hk)
0-100 km/h6,7 s4,1 s4,1 s
Räckvidd:576 km505 km505 km
Batterityp:NCMNCMNCM
Batterikapacitet:86,2kWh86,2kWh86,2kWh
DC-laddning175 kW175 kW175 kW
10-80%29 min.29 min.29 min.
AC-laddning11 kW11 kW11 kW
Pris:599 900 kr699 900 kr799 900 kr

Första intrycken

Det är något mjukt och fint med Xpengs designspråk. Runda mjuka former där ljussignaturen fram brer ut sig som ett stort leende. Det är tilltalande och inbjudande och samtidigt väldigt vänligt.

Stolarna i Xpeng P7 är otroligt låga, och för att sätta sig i P7 får man böja sig ner ordentligt. Lågt är dock sportigt! Interiören är förhållandevis enkel och avskalad. Två skärmar står i fokus på den annars avskalade instrumentbrädan, mittkonsolen likaså med endast två trådlösa laddare för mobiltelefoner och två mugghållare.

Utrymmesmässigt så vill jag påstå att det finns vissa begränsningar för oss långa nordbor. Visst, sitter jag bra i förarstolen. Desto knivigare blev det däremot på passagerarsidan fram. Här fanns det märkligt nog inget benutrymme. Då satt jag bättre i baksätet, även om det inte var superymligt där heller.

Det obligatoriska testet med långa ben i baksätet visar att jag sitter okej!

Stolarna var ändå bekväma, och på den fronten finns också all nödvändig lyx man kan önska: Både uppvärma säten för kalla vinterdagar och ventilerade säten för varma sommardagar.

Xpeng gör också en stor grej av sitt egenutvecklade operativsystem Xmart OS, förarassistansystemet Xpilot och trådlösa uppdateringar som kommer göra bilen bättre med tiden.

Eftersom det var en statisk visning fanns det ingen möjlighet till att provköra P7 eller sätta tekniken på prov. Det får helt enkelt komma vid ett senare tillfälle. Men med sin uppgradera snabbladdning och värmepump kan Xpeng P7 ha potential till att fungera bra på svensk mark.

Dock tror jag personligen mer på den större suven Xpeng G9 som Xpeng också lanserat idag. Den kan du läsa mer om här.

Jo, och så var det förresten den där Wing Edition, den är lite mer utrustad och får dessutom de där lambodörrarna:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.