Andelen privatleasing elbilar ökar igen, det berättar Volkswagen Finans i sin rapport Bilfinanshjulet. Under årets första åtta månader har det registrerats 25 605 nya privatleasingavtal i Sverige. Det innebär att 44 procent av alla svenska bilköpare finansierade sin bil genom privatleasing. Andelen elbilar som finansieras genom privatleasing eller billån har ökat från 29 till 32 procent.
– Privatleasing har en fortsatt stark ställning bland kunderna. Det är en finansieringsform som gör det möjligt att köra en ny och modern bil, exempelvis en elbil, utan att ta ett lån eller ta en egen risk för värdeminskningen. Det som nu är intressant är att leasing av elbilar åter ökar bland privatkunder. Som bilfinansbolag känns det viktigt att bidra till omställningen mot en grönare svensk bilflotta, säger Patrik Lindroth, VD Volkswagen Finans.
Genom privatleasing blir det möjligt för fler att köra elbil. Nya elbilar som säljs till privatpersoner är oftast privatleasade eller finansierade med billån, hittills i år är den andelen 85 procent. En bidragande faktor är det högre inköpspriset, vilket gör att denna typen av finansieringslösning blir en nödvändighet för vissa hushåll som vill få tillgång till en elbil. Privatleasingen kan också vara en trygghet för kunden som slipper ta en egen risk för restskulden.

Trenden är dock att även bensinbilar allt oftare finansieras med privatlån eller privatleasing, medan de försvinnande få dieselbilar som säljs till privatpersoner, finansieras i lägre utsträckning.
Leasar begagnad elbil
En helt ny trend som framkommer i rapporten är begagnatleasing. Ett koncept som går ut på att kunden leasar en begagnad bil med ett par år på nacken. Här är elbilarna betydligt mer överrepresenterade än den totala vagnparken.

Topplista elbilar 2024
De mest leasade elbilarna hittills i år (januari till augusti) är Cupra Born, Polestar 2, Volkswagen ID.4, MG4 och Volkswagen ID.3.
Kommentera